“Bentley-saus over MLB-platform gieten uitdagend”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FBentley-Bentayga-Autovisie-009.jpg)
Bentley vond het aanpassen van de MLB-architectuur voor de Bentayga een lastige opgave, vertelt Bentley-ontwikkelingsbaas Rolf Frech in een gesprek met Autovisie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F12%2F3-e1443619072292.jpg)
Voor Bentley is de Bentayga andere ontwikkelingskoek, na een historie met alleen limousines, cabrio’s en coupés. “Het uitwerken van een SUV-concept was zeer uitdagend, omdat we nog geen ervaring hadden op het gebied van offroad rijden”, zegt Frech. “Natuurlijk vallen we onder hetzelfde dak als Volkswagen, Audi en Porsche, maar dan nog hebben we het zelf moeten doen.” Frech realiseert dat hij zijn ervaring opgedaan bij Porsche heeft kunnen inzetten tijdens de ontwikkeling van de Bentayga. Hij was immers verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Cayenne.
Bentley-saus
Wie denkt dat het platform van de Bentayga identiek is aan de Audi Q7 heeft het volgens Frech mis. “Een Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne zijn ook totaal andere auto’s, ook al staan ze het op hetzelfde platform. Natuurlijk komen verschillende hardware componenten overeen met de Q7, maar over het hele platform is een Bentley-saus gegoten. Enerzijds door sommige componenten te vervangen door andere, anderzijds door toepassing van slimme elektronica.”
Finetuning
Volgens Frech wordt het karakter van een auto niet bepaald door de hardware. Het zit hem puur in de finetuning en toepassingen. “Voormalig Volkswagen Groep-topman Martin Winterkorn vertelde ooit dat ieder merk binnen het concern zijn eigen karakter moet hebben. Zijn eigen DNA. De uitdaging is om onderdelen van een platform te gebruiken, in dit geval MLB, maar ook om die onderdelen bij ieder merk een eigen karakter te geven.” Volgens Frech zit de uitdaging vooral in dat aspect.
LEES OOK: VIDEOREVIEW BENTLEY BENTAYGA DOOR WERNER BUDDING
Prijzige onderdelen
“Uitdagend tijdens de ontwikkeling van de Bentayga was ook om alle verzoeken van onze klanten in één pakket aan te bieden. Het gaat om performance, grip, offroadcapaciteiten, luxe en comfort. In dit geval moet vooral het chassis kloppen, want dat moet niet alleen comfort bieden, maar ook hoge snelheden kunnen weerstaan. De oplossing lag in de toepassing van Dynamic Ride Control, dat via een draaknop het rijgedrag van de Bentayga op diverse manier aan kan passen. DRC was ook een van de meest prijzige onderdelen in de ontwikkeling van de Bentayga, naast de nieuwe W12 TSI-motor en alle interieurcomponenten.”
Lees ook:
- Zoveel Bentley-bezitters is Nederland rijk en dit is het populairste model
- Door deze Bentley Continental GT is de originele raceauto niet compleet | Sjoerds Weetjes 368
- Word de snelste aannemer van Nederland met deze Bentley-pickup!
- Deze Bentley Blower Jnr. is hét perfecte alternatief voor een Opel Rocks-e
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h