“Bentley-saus over MLB-platform gieten uitdagend”
Bentley vond het aanpassen van de MLB-architectuur voor de Bentayga een lastige opgave, vertelt Bentley-ontwikkelingsbaas Rolf Frech in een gesprek met Autovisie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F12%2F3-e1443619072292.jpg)
Voor Bentley is de Bentayga andere ontwikkelingskoek, na een historie met alleen limousines, cabrio’s en coupés. “Het uitwerken van een SUV-concept was zeer uitdagend, omdat we nog geen ervaring hadden op het gebied van offroad rijden”, zegt Frech. “Natuurlijk vallen we onder hetzelfde dak als Volkswagen, Audi en Porsche, maar dan nog hebben we het zelf moeten doen.” Frech realiseert dat hij zijn ervaring opgedaan bij Porsche heeft kunnen inzetten tijdens de ontwikkeling van de Bentayga. Hij was immers verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Cayenne.
Bentley-saus
Wie denkt dat het platform van de Bentayga identiek is aan de Audi Q7 heeft het volgens Frech mis. “Een Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne zijn ook totaal andere auto’s, ook al staan ze het op hetzelfde platform. Natuurlijk komen verschillende hardware componenten overeen met de Q7, maar over het hele platform is een Bentley-saus gegoten. Enerzijds door sommige componenten te vervangen door andere, anderzijds door toepassing van slimme elektronica.”
Finetuning
Volgens Frech wordt het karakter van een auto niet bepaald door de hardware. Het zit hem puur in de finetuning en toepassingen. “Voormalig Volkswagen Groep-topman Martin Winterkorn vertelde ooit dat ieder merk binnen het concern zijn eigen karakter moet hebben. Zijn eigen DNA. De uitdaging is om onderdelen van een platform te gebruiken, in dit geval MLB, maar ook om die onderdelen bij ieder merk een eigen karakter te geven.” Volgens Frech zit de uitdaging vooral in dat aspect.
LEES OOK: VIDEOREVIEW BENTLEY BENTAYGA DOOR WERNER BUDDING
Prijzige onderdelen
“Uitdagend tijdens de ontwikkeling van de Bentayga was ook om alle verzoeken van onze klanten in één pakket aan te bieden. Het gaat om performance, grip, offroadcapaciteiten, luxe en comfort. In dit geval moet vooral het chassis kloppen, want dat moet niet alleen comfort bieden, maar ook hoge snelheden kunnen weerstaan. De oplossing lag in de toepassing van Dynamic Ride Control, dat via een draaknop het rijgedrag van de Bentayga op diverse manier aan kan passen. DRC was ook een van de meest prijzige onderdelen in de ontwikkeling van de Bentayga, naast de nieuwe W12 TSI-motor en alle interieurcomponenten.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
F1-auto’s klinken volgens Max Verstappen als ‘stofzuigers’, maar er is hoop
-
Deze goedkope aanstaande klassiekers zijn een goede investering
-
Ruim 100.000 Nederlandse BMW-rijders mogelijk recht op schadevergoeding
-
Robot van Xpeng lijkt zoveel op een vrouw dat ingenieurs been moeten openknippen op podium
-
V12-supercar is lichter dan Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSjoerd-van-Bilsen.jpg)