“Bentley-saus over MLB-platform gieten uitdagend”
Bentley vond het aanpassen van de MLB-architectuur voor de Bentayga een lastige opgave, vertelt Bentley-ontwikkelingsbaas Rolf Frech in een gesprek met Autovisie.
Voor Bentley is de Bentayga andere ontwikkelingskoek, na een historie met alleen limousines, cabrio’s en coupés. “Het uitwerken van een SUV-concept was zeer uitdagend, omdat we nog geen ervaring hadden op het gebied van offroad rijden”, zegt Frech. “Natuurlijk vallen we onder hetzelfde dak als Volkswagen, Audi en Porsche, maar dan nog hebben we het zelf moeten doen.” Frech realiseert dat hij zijn ervaring opgedaan bij Porsche heeft kunnen inzetten tijdens de ontwikkeling van de Bentayga. Hij was immers verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Cayenne.
Bentley-saus
Wie denkt dat het platform van de Bentayga identiek is aan de Audi Q7 heeft het volgens Frech mis. “Een Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne zijn ook totaal andere auto’s, ook al staan ze het op hetzelfde platform. Natuurlijk komen verschillende hardware componenten overeen met de Q7, maar over het hele platform is een Bentley-saus gegoten. Enerzijds door sommige componenten te vervangen door andere, anderzijds door toepassing van slimme elektronica.”
Finetuning
Volgens Frech wordt het karakter van een auto niet bepaald door de hardware. Het zit hem puur in de finetuning en toepassingen. “Voormalig Volkswagen Groep-topman Martin Winterkorn vertelde ooit dat ieder merk binnen het concern zijn eigen karakter moet hebben. Zijn eigen DNA. De uitdaging is om onderdelen van een platform te gebruiken, in dit geval MLB, maar ook om die onderdelen bij ieder merk een eigen karakter te geven.” Volgens Frech zit de uitdaging vooral in dat aspect.
LEES OOK: VIDEOREVIEW BENTLEY BENTAYGA DOOR WERNER BUDDING
Prijzige onderdelen
“Uitdagend tijdens de ontwikkeling van de Bentayga was ook om alle verzoeken van onze klanten in één pakket aan te bieden. Het gaat om performance, grip, offroadcapaciteiten, luxe en comfort. In dit geval moet vooral het chassis kloppen, want dat moet niet alleen comfort bieden, maar ook hoge snelheden kunnen weerstaan. De oplossing lag in de toepassing van Dynamic Ride Control, dat via een draaknop het rijgedrag van de Bentayga op diverse manier aan kan passen. DRC was ook een van de meest prijzige onderdelen in de ontwikkeling van de Bentayga, naast de nieuwe W12 TSI-motor en alle interieurcomponenten.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce