Bij Bentley is de S in de maand
Na de introductie van de S-versie van de Continental GT Coupé en Convertible krijgt nu ook de Bentley Flying Spur het S-symbool opgeplakt. Nee, het is geen rood met blauw Superman-pak voor de Engelse saloon.
De S staat binnen het Bentley-programma voor een sportievere uitvoering van de V8-motorversie, waarmee de fabrikant zich richt op de chauffeurs die van autorijden houden. De personen die graag het stuurwiel in de hand nemen en er graag aan trekken en duwen, om zo de Engelse saloon vlotjes over een lint asfalt te dirigeren. Welnu, dat geldt ook voor de allernieuwste Flying Spur S, zij het met een aantekening. De V8-motor is niet langer de enige aandrijflijn voor de S-uitvoering. De fabrikant biedt de Flying Spur S dit keer ook met een hybride-aandrijflijn aan. Logisch, want de autobouwer zet koers richting een geëlektrificeerd modellengamma en dan moet er een keer een S Hybrid verschijnen.
Ook zescilinder Bentley Flying Spur S
Dat moment is nu. De Hybrid is voorzien van een V6-motor. Het slagvolume bedraagt 2,9 liter en door de combinatie van de zespitter met elektro-ondersteuning reikt de aandrijflijn tot een systeemvermogen van 544 pk. Het koppel bedraagt 750 Nm. Daarmee bereikt de Hybrid de 100 km/h vanuit stilstand in 4,1 tellen.
Het is een acceleratiecijfer dat 0,1 tel minder rap is dan de Flying Spur S met V8-motor. Die pure verbrandingsmotor levert een fractie meer vermogen, 550 pk om precies te zijn. Ook de trekkracht ligt boven dat van de Hybrid, 770 Nm. Met de Flying Spur S met V8-motor haal je een topsnelheid van net geen 320 km/h. Overigens kan de Flying Spur S 41 km puur elektrisch rijden, iets wat de V8-uitvoering niet kan.
Sportuitlaat
Ongeacht de motorisering voorziet Bentley zijn saloons in S-trim van het Bentley Dynamic Ride-systeem met automatisch onderstelcorrecties, alsmede vierwielsturing. Specifiek voor de V8 S is de aanwezigheid van een sportuitlaatsysteem, maar de Engelsen negeren de V6 Hybrid niet want die heeft een afwijkend uitlaatgeluid.
Voor beide motorversies geldt dat het exterieur is aangekleed met gepolijste metalen afwerkingslijsten, een in glanzend zwart uitgevoerde grilles in de onderbumper, donkere koplampbehuizingen, donkere achterlichtunits en zwarte uitlaateindstukken. Op de voorschermen brengt Bentley een S-badge aan, terwijl de bestaande Bentley-badges in een chroomafwerking zijn uitgevoerd.
22 of 21 inch wielen
Bentley zet de S-types op nieuwe 22 inch grote wielen met vijf Y-vormige spaken, die de fabrikant desgewenst in glanzend zwart of in een nieuwe ‘Pale Brodgar Satin-finish’ aflevert. Als alternatief levert de fabrikant de limousine op 21 inch wielen, waarbij het schoeisel exclusief voor de Flying Spur S is. De remklauwen achter de wielen kleuren rood.
Binnenin de saloon treft de koper lederen bekleding, afgewisseld met suède-achtig materiaal. Laatstgenoemde gebruikt Bentley voor het verwarmde stuurwiel, de selectiehendel van de automaat, stoelkussens en armleuningen. In de hoofdsteunen staat het S-symbool, die je kosteloos kunt laten vervangen door het gevleugelde Bentley-merkwapen.
Bentley Flying Spur S debuteerd tijdens Goodwood Festival of Speed
De Bentley Flying Spur S beleeft zijn debuut tijdens het Goodwood Festival of Speed, dat van 23 tot en met 26 juni in Goodwood wordt gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
Deze Continental GT is de krachtigste Bentley ooit!
-
BMW-liefhebber beleeft rotdag als eland garage binnendringt
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Bijna helft klusjesmannen kan vanaf 2025 binnenstad niet meer in
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Bestuurders vaker verblind door koplampen: onderzoek is gestart
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Voyah maakt de Free ineens veel goedkoper
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?