De nieuwste generatie Bentley Continental GT staat nu ruim een jaar in de showroom, enkel met de 635 pk sterke W12-motor. Maar daar komt verandering in met de lancering van een 550 pk sterke V8-motor.

De nieuwe achtcilinder voor de Bentley Continental GT en GT Convertible betreft een twinturbo 4,0-liter V8-motor. Het vermogen van 550 pk is al niet bescheiden, het koppel van 770 Nm is zo mogelijk nog indrukwekkender. Volgens Bentley herken je de V8 aan een ‘characterful, burbling exhaust note’.

De ‘burbling note’ zal snel overgaan in wild geraas als maximale prestaties worden verlangd. De Bentley Continental GT accelereert in 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de GT Convertible dit slechts een tiende minder snel doet. Beide modellen halen een topsnelheid van 319 km/u. Ter vergelijking: de versies met W12-motor doen een 0-100-sprint in respectievelijk 3,6 en 3,7 seconden en bereiken een top van 333 km/u.


Net als de Bentley Continental GT met W12-motor wordt ook de V8-uitvoering met de hand gebouwd in Crewe. Echte kenners onderscheiden de V8-versie door zijn 20-inch wielen, al verraden de subtiele V8-badges duidelijker om welke motorversie het gaat.

De Nederlandse levering van de V8-versie start naar verwachting begin volgend jaar. De prijzen zijn nog niet bekend. De W12-versie kost een kleine 290 mille. Gezien de veel lagere CO2-uitstoot en minder strafbelasting zal de V8-versie een stuk voordeliger uitpakken.