Baanbrekend of onnodig? BYD laat een 1.000-volt boordnet zien
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FNVB4636-AV_BYD-Seal-Hyundai-Ioniq-6--e1741257493733.jpg)
Dat Chinese fabrikanten goed zijn in accu’s en elektrische platformen bouwen, weten we inmiddels wel. Nu melden verschillende Chinese media dat BYD bezig is met een 1.000-volt boordnet. Is dat wel zo baanbrekend als het lijkt?
Wat zegt het voltage van het boordnet? Het voltage geeft de nominale spanning aan waarmee de elektrische systemen van een auto werken. Dit betekent niet dat de spanning altijd exact dit getal is, maar het is de richtlijn voor de gebruikelijke werkspanning.
Boordnet?
400 volt zien we het vaakst bij elektrische auto’s en 800 volt is al voor de snelle jongens weggelegd. Hoe hoger het voltage, hoe sneller een accu kan op- en ontladen. Kortom, hoe hoger het getal, hoe sneller de auto kan zijn en hoe sneller de accu in theorie vol gaat. Let wel, dit geldt met name voor DC-laden, gelijkstroom.
Voordelen 1.000 volt
Daarbij heeft een hoog voltage nog een paar belangrijke voordelen. Zo treedt er minder warmteverlies op en kunnen er dus dunnere kabels gebruikt worden. Dit komt doordat bij een hoger voltage dezelfde hoeveelheid vermogen (kW) met een lagere stroomsterkte (ampère) kan worden overgedragen. Hierdoor kan het gewicht van een EV wellicht iets omlaag worden gebracht.
Een ander voordeel is dat de platforms met hogere spanning naar verwachting een langere levensduur hebben. Dit is overigens wel van veel andere zaken afhankelijk.
300 kilometer in 5 minuten met het BYD-platform
Hoe groot de vooruitgang van 800 naar 1.000 volt is, moet nog maar blijken. Volgens het Chinese AutoPixel kunnen de aanstaande BYD’s op het nieuwe platform tot wel 300 kilometer laden in 5 minuten. Dit zou momenteel enkel haalbaar zijn met een supersnelle oplader van BYD zelf die met twee kabels aangesloten wordt op een auto.
1.500-volt boordnet van BYD
BYD begint naar verluidt al dit jaar met de uitrol van het 1.000 volt-boordnet in China en zou ook al werken aan een 1.500 volt-platform waarmee tot 600 kW te laden is. Hoeveel kW het 1.000 volt-boordnet maximaal kan laden, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BYD Seal – Autovisie als zeehondenopvang
-
BYD Seal U: dit is de daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
De BYD Atto 2 is de droom van elke rationalist
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Nieuwe ‘supercar’ sprint over kuilen tijdens autonoom rijden
-
Betaalbaar en ruim: BYD Atto 2 interessant voor Nederland
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius