De eerste generatie BMW M3 is een fenomeen. Hij werd getraind om te domineren in de racerij en bleek daarbuiten ook nog eens een onverbeterlijke charmeur. Een auto die je ooit gereden moet hebben.

De BMW M3 en ik hebben een geschiedenis. We zijn als het perfecte koppel dat een veelbelovende relatie nooit een kans heeft kunnen gegeven. Mijn schuld. Ik was te afwachtend en dat doet zeer. Nog steeds. Tien jaar geleden besloot ik in al mijn onnozelheid om zonder proefrit géén eerste generatie M3 te kopen. In een Haagse woonwijk verloor het rijdershart de innerlijke strijd van nuchterheid. Mijn gevoel riep ‘Doen!’, maar het verstand vond 8000 euro te veel voor een flink verroeste M3. De techniek was grotendeels gereviseerd, maar het vooruitzicht op een reusachtige rekening voor het opknappen van het plaatwerk deed mij anders besluiten. Angst is een slechte raadgever, dat blijkt maar weer. De grootste vergissing in mijn autoloopbaan. De M3 is een fenomeen en de mythe (en waarde) blijft groeien. Hoe meer generaties BMW uitbrengt, hoe hoger het voetstuk wordt waarop Het Origineel staat. Geen van zijn opvolgers is volgens dezelfde basisfilosofie ontworpen. De M3 van de E30-serie moest triomferen in competitie en daarvoor was een heel sportieve straatauto nodig.

De ontwikkeling van de M3 begon in het voorjaar van 1985. De productie van de M1 was gestopt en de ingenieurs waren druk bezig om hun volgende wapen te ontwikkelen: de M635CSi met dezelfde 3,5 liter zes-in-lijn met motorcode M88. De toenmalige baas van BMW was Eberhard von Kuenheim en tijdens zijn vaste bezoekjes aan Motorsport GmbH in München fluisterde hij op weg naar de uitgang de hoogste ontwikkelingschef Paul Rosche iets in het oor. “We hebben een sportmotor nodig voor de 3 Serie”, waren zijn woorden. Lees het complete verhaal in Autovisie magazine editie 17. Nu in de winkel.

Lees Autovisie magazine digitaal

De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 11 augustus ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.

Fotografie: Sytse Dijkstra