Autovisie-lezers op de Ring in de nieuwe Renault Mégane RS
Zelf rijden op de beruchte Nordschleife met de nieuwe Mégane RS? Autovisie en Renault Nederland maakten het voor een select gezelschap lezers mogelijk!
Op vrijdag drie augustus deed de ‘Groene Hel’ zijn naam eer aan, met een buitentemperatuur van zo’n 35 graden. In die verzengende Eiffel-hitte hebben de Renault Méganes RS zich echter kranig geweerd. En dat op het meest uitdagende circuit ter wereld, met extreem veel hoogteverschillen en flink wat remzones bergaf.
Zonder kleerscheuren
Omdat alle deelnemers het hoofd eveneens koel wisten te houden, hebben de drie testauto’s de zware dag zonder kleerscheuren doorstaan. Met dank ook aan de instructeurs Thomas Bangma, Dolf Dekking en Peter Lepage, die het stuur na een ronde coaching overnamen voor een hotlap op volle snelheid. Daarvoor was alle ruimte, omdat we ons hadden aangesloten bij een exclusieve trackday van RSR Nürburg.
Veel harder trappen
“Ik was onder de indruk van hoe dit ding lag, stuurde en hoe vergeeflijk hij was bij het insturen”, sprak Marck Haerkens na afloop. “Indrukwekkend ook hoe Thomas over die Nordschleife blaft, maar zelf rijden vond ik toch het leukst.” Gert van Alewijk leerde terloops nog wat bij over hoe je veilig zoveel mogelijk snelheid uit een Mégane haalt: “Peter geeft aanwijzingen waar je wat aan hebt. Ik aaide de rem teveel en moest van hem veel harder trappen. Ik vond het leuk dat ik echt dingen herkende in wat ik in jullie verhalen over de auto heb gelezen.”
Vierwielbesturing
Voor de twee andere deelnemers was het de eerste kennismaking met het nieuwe model, als eigenaars van een vorige generatie Renault Mégane RS. Zoals Patrick, die er eentje heeft met cupchassis en sperdifferentieel: “Ik was bang dat ik het sper zou missen, maar dat was niet zo. Door de vierwielbesturing was de kont heel licht, waardoor de auto goed instuurt.” Aad de Zeeuw is als doorgewinterd Renault Sport-fan (met een Sport Spider en ooit zelfs een Clio V6) eveneens eigenaar van een vorige generatie coupé met cup chassis. “De vierwielbesturing merk je haast niet, behalve dat hij daardoor zo soepel instuurt. Je vraagt je af wat een Trophy hier nog aan kan toevoegen!”
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt