Autovisie-lezers op de Ring in de nieuwe Renault Mégane RS
Zelf rijden op de beruchte Nordschleife met de nieuwe Mégane RS? Autovisie en Renault Nederland maakten het voor een select gezelschap lezers mogelijk!
Op vrijdag drie augustus deed de ‘Groene Hel’ zijn naam eer aan, met een buitentemperatuur van zo’n 35 graden. In die verzengende Eiffel-hitte hebben de Renault Méganes RS zich echter kranig geweerd. En dat op het meest uitdagende circuit ter wereld, met extreem veel hoogteverschillen en flink wat remzones bergaf.
Zonder kleerscheuren
Omdat alle deelnemers het hoofd eveneens koel wisten te houden, hebben de drie testauto’s de zware dag zonder kleerscheuren doorstaan. Met dank ook aan de instructeurs Thomas Bangma, Dolf Dekking en Peter Lepage, die het stuur na een ronde coaching overnamen voor een hotlap op volle snelheid. Daarvoor was alle ruimte, omdat we ons hadden aangesloten bij een exclusieve trackday van RSR Nürburg.
Veel harder trappen
“Ik was onder de indruk van hoe dit ding lag, stuurde en hoe vergeeflijk hij was bij het insturen”, sprak Marck Haerkens na afloop. “Indrukwekkend ook hoe Thomas over die Nordschleife blaft, maar zelf rijden vond ik toch het leukst.” Gert van Alewijk leerde terloops nog wat bij over hoe je veilig zoveel mogelijk snelheid uit een Mégane haalt: “Peter geeft aanwijzingen waar je wat aan hebt. Ik aaide de rem teveel en moest van hem veel harder trappen. Ik vond het leuk dat ik echt dingen herkende in wat ik in jullie verhalen over de auto heb gelezen.”
Vierwielbesturing
Voor de twee andere deelnemers was het de eerste kennismaking met het nieuwe model, als eigenaars van een vorige generatie Renault Mégane RS. Zoals Patrick, die er eentje heeft met cupchassis en sperdifferentieel: “Ik was bang dat ik het sper zou missen, maar dat was niet zo. Door de vierwielbesturing was de kont heel licht, waardoor de auto goed instuurt.” Aad de Zeeuw is als doorgewinterd Renault Sport-fan (met een Sport Spider en ooit zelfs een Clio V6) eveneens eigenaar van een vorige generatie coupé met cup chassis. “De vierwielbesturing merk je haast niet, behalve dat hij daardoor zo soepel instuurt. Je vraagt je af wat een Trophy hier nog aan kan toevoegen!”
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!