Zijn er te veel autoshows? Dat kun je je afvragen nu er weer een autotentoonstelling wordt afgeschoten, nadat enkele grote autobouwers vriendelijk bedanken voor deelname. Maar het zijn niet alleen de autotentoonstellingen van de B-statuur die de aandacht van grote merken niet meer krijgen. Ook de belangrijkste en grootste autoshows kampen met afzeggingen.

Mazda RX-Vision in Tokyo. Foto: Wouter SpanjaartMazda RX-Vision in Tokyo. Foto: Wouter Spanjaart


De Mazda RX-Vision in Tokyo. Deze ga je niet zien in Parijs.

AutoRAI afgeblazen

De AMI 2016 in het Duitse Leipzig is de meest recente autoshow die is afgeblazen. Volgens de organisatie hebben verschillende grote volumemerken als Peugeot en Renault afgehaakt, waarna het niet langer interessant is om een autotentoonstelling te organiseren. Om de doodeenvoudige reden dat niet het complete aanbod nieuwe modellen aanwezig is, terwijl de hoge kosten door minder deelnemers dienen te worden gedeeld. Bovendien, de consument zal niet naar een show gaan waar een aantal grote populaire merken ontbreekt. Dan kan de geïnteresseerde net zo goed naar de lokale autoboulevard gaan, waar een ruimer aanbod staat. Al vorig jaar werd de AutoRAI 2017 afgeblazen. Tal van importeurs bedankten voor deelname aan de beurs. De Volkswagen-importeur, goed voor zo’n 20% van de Nederlandse autoverkoop, deed de autoshow uiteindelijk de das om door niet aan de voorgestelde vorm mee te doen.

Niet vanzelfsprekend meer

De AMI en de AutoRAI zijn kleine beurzen in vergelijking met de Autosalon van Parijs en Autosalon van Genève, maar ondanks de internationale status van de grote autosalons is deelname van een merk ook niet vanzelfsprekend. Zo ontbreekt op de Geneefse beursvloer bijvoorbeeld Mini, terwijl voor Parijs onder andere Ford heeft afgezegd. Beide merken geven aan dat hun introductieagenda niet aansluit op de data van de twee grote, internationale autoshows en hun eurootjes willen uitgeven aan evenementen waar het nieuwe doelgroepen direct bereikt. Volvo heeft al eerder duidelijk gemaakt dat het wereldwijd nog maar aan drie tentoonstellingen deelneemt, een Chinese beurs, een Amerikaanse en een Europese. Mini neemt eveneens beperkt aan autoshows deel, al zijn dat er iets meer dan Volvo. Hetzelfde geldt voor Jaguar Land Rover. Mazda liet onlangs weten te overwegen de Parijse autoshow in oktober over te slaan, aangezien het merk niet in de schaduw van de Franse thuisspelers wil staan. En ondanks dat je middels een autoshow je merk en nieuwe modellen onder de aandacht van de autokoper kunt brengen, kiest Renault ervoor om met het nieuw leven ingeblazen Alpine in ieder geval dit jaar niet aan een traditionele autoshow deel te nemen. Een opvallende stap, aangezien het merk opnieuw op de kaart dient te worden gezet. Alpine kan echter dit jaar geen auto leveren. De productie start pas volgend jaar.

Mini Convertible. Foto: Wouter SpanjaartMini Convertible. Foto: Wouter Spanjaart


Mini ontbreekt op de Geneefse beursvloer.

Virtinekasten

Toch, autoshows zijn grote vitrinekasten, want er worden geen auto’s verkocht. De Autosalon van Brussel vormt daarop een uitzondering. Laat die Belgische beurs nu élk jaar vol staan met nieuwe modellen. Geen deelname betekent een verkoopdip in het jaarresultaat, want liefst eenderde van de jaarverkoop wordt tijdens de Brusselse show gerealiseerd.

Autoshows zullen de komende jaren worden afgebouwd en op de grotere beursvloeren zullen minder merken staan. Autofabrikanten gaan op zoek naar evenementen waar het zich kan onderscheiden van de rest en nieuwe doelgroepen kan bereiken dan de traditionele autokoper. De trend van digitalisering -met internetconnectiviteit- in de auto heeft zich al ingezet. Om dat tot uiting te brengen, zijn de autobouwers op zoek naar alles wat anders is dan de bekende autoshows.