De BPM-kosten op auto's blijven voorlopig stijgen. Staatsecretaris Snel wil namelijk niet tussentijds ingrijpen om de BPM terug naar het oude niveau te krijgen. Dit baseert hij op onderzoek van TNO.

SnelwegSnelweg


Ooit kregen we te horen dat de consument niet de dupe mocht zijn van de overstap naar de WLTP. Ondertussen zijn auto's tussen de 800 en 2.000 euro duurder geworden en lijkt die stijging voorlopig nog niet af te nemen. Staatsecretaris Snel is namelijk niet van plan om de hoogte van de BPM aan te passen op de nieuwe WLTP-meetmethode. Dit baseert hij op een recentelijk onderzoek van TNO. Dat wijst uit dat de WLTP maar 1 gram CO2 per kilometer meer berekent dan de NEDC-meetmethode waarop de BPM van origine gebaseerd is.

Tussenoplossing

Eerder beloofde Snel wel dat de BPM niet mag toenemen omdat er een nieuwe meetmethode wordt gebruikt. Maar ondanks dat die nieuwe methode er al sinds vorig jaar is, wil hij toch geen echte actie ondernemen voor 1 juli 2020. Tot die tijd stelt hij een tussenoplossing voor. Hij wil een terugrekenmethode invoeren. Hierdoor hoeft er niet gerommeld te worden aan de hoogte van de BPM, maar worden de uitstootwaardes van auto's teruggerekend naar de oude waardes. Daardoor zou er onder aan de streep niets tot weinig veranderen.

Het onderzoek van TNO bevestigt dit gedeeltelijk. Hieruit blijkt dat het verbruik van auto's op papier niet veel toeneemt bij het terugrekenen naar de oude waardes. Anderzijds bevestigt het wel dat de uiteindelijke berekende BPM wel toeneemt. De RAI Vereniging en de Bovag hebben daarom al laten weten dat ze het hier niet mee eens zijn. Volgens hen deugt die terugrekening naar oude waardes van geen kant. Ze eisen vanaf 1 januari 2020 een correctie op de aanschafbelasting.

Tegenonderzoek

Om de eis kracht bij te zetten hebben de twee instanties KPMG opdracht gegeven om een tegenonderzoek te doen. Hierbij worden twee auto's ingezet en wordt gekeken naar de NEDC- en WLTP-uitkomsten. Ook de kosten die hieraan verbonden zijn voor de consument worden doorberekend. De uitkomsten hiervan worden aan het einde van de zomer verwacht.

Tot nu toe schermt de autobranche met heel andere waardes dan degene waar TNO mee kwam. De 1 gram CO2 per kilometer meer uit WLTP-berekeningen tegenover de NEDC, komt niet overeen met de 10 tot 11 gram CO2 per kilometer meer uit hun data komt. Volgens TNO zijn de grotere verschillen te verklaren door zwaarder wordende auto's en het feit dat consumenten vaker SUV's kopen. Snel heeft zelf nog een argument waarom de waardes hoger uitvallen dan verwacht: fabrikanten geven hogere uitstootcijfers door dan de uiteindelijke testresultaten. Hij vermoedt dat dit dichterbij de realiteit zal komen naarmate fabrikanten meer gewend raken aan de WLTP-meetmethode.