Auto's met actieve veiligheidssystemen rijden bijna twee keer zo vaak schade als auto's zonder elektronische hulpjes. Dat is de opvallende uitkomst van de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, een uitgebreide analyse van de autoschadesector in Nederland.


Van de auto's zonder actieve veiligheidssystemen rijdt jaarlijks 14 procent schade. Dat percentage gaat omhoog naar 23 procent als er vier actieve veiligheidssystemen aan boord zijn. Volgens de onderzoekers komt dat doordat de technologie nog niet goed genoeg werkt, waardoor er onnodig schade wordt gereden, maar ook doordat bestuurders te veel op de elektronica vertrouwen en niet goed genoeg opletten.

Reparaties duurder

In 2025 komt het totale schadebedrag uit op 1,65 miljard euro, is de prognose. Dat is 250 miljoen euro meer dan nu. De helft daarvan zou het gevolg zijn van extra schade als gevolg van de veiligheidssystemen in auto's. Niet alleen gaat het aantal schadegevallen omhoog, ook worden reparaties steeds duurder. Bij parkeerschade moet bijvoorbeeld niet alleen de bumper worden vervangen, maar ook de parkeersensoren en andere elektronica.

Gebrek aan kennis

De onderzoekers verwachten dat de extra schade als gevolg van veiligheidssystemen na 2025 zal afnemen, omdat de systemen tegen die tijd beter  functioneren en bestuurders er meer aan gewend zullen zijn. Het gebrek aan kennis bij automobilisten is nu nog een behoorlijk probleem. Ze zijn vaak niet eens op de hoogte van hoe hulpsystemen werken en wat de beperkingen ervan zijn.