"Tesla speelt met de veiligheid van zijn klanten." Dat zegt Amnon Shashua, directeur van Mobileye, het Israëlische bedrijf dat sensoren en software levert voor Tesla Autopilot. Shashua heeft daarom de samenwerking met de Amerikanen opgezegd.

TeslaTesla


Volgens Shashua heeft de elektrische autofabrikant de mogelijkheden van Autopilot vanaf het begin overdreven. "Hoe je het ook spint, Autopilot is niet ontworpen [om autonoom te rijden]", zei hij tegen Reuters. "Het is een systeem dat de bestuurder kan assisteren. [...] Het is niet gemaakt om op een veilige manier met allerlei crashsituaties om te gaan."

Dodelijk ongeluk

De veiligheid van Autopilot is ter discussie komen te staan na een dodelijk ongeluk in de Verenigde Staten met een Model S. De auto botste met Autopilot ingeschakeld op een invoegende vrachtwagen. Naar verluidt zat de bestuurder een film te kijken op een draagbare dvd-speler.

LEES OOK: RADAR NU BELANGRIJKSTE 'OOG' TESLA AUTOPILOT 8.0

Tesla is in China aangeklaagd door de familie van een overleden Model S-bestuurder. Hij reed met hoge snelheid achterop een veegauto, volgens de nabestaanden met Autopilot ingeschakeld. Door de enorme schade aan de Model S kan Tesla echter niet achterhalen of dat werkelijk zo was.

Zelf opletten

Tesla is het niet eens met de kritiek van zijn voormalige toeleverancier Mobileye. "Wij hebben onze klanten altijd uitgelegd hoe ze de mogelijkheden van Autopilot moeten gebruiken", aldus de fabrikant. "Wij hebben er altijd op gehamerd dat bestuurders zelf moeten opletten en hun handen aan het stuur moeten houden."