Eerder heb ik het hier over light painting, rigshots en meetrekkers gehad. In deze blog gaa ik een laatste techniek van de autofotograaf bespreken om dynamische foto’s maken: car to car. Oftewel van auto naar auto fotograferen. ‘Don’t try this at home’.

Mercedes-AMG-GT-Porsche-911-turbo-006Mercedes-AMG-GT-Porsche-911-turbo-006


Bij het maken van meetrekkers staat de fotograaf stil en volgt hij een bewegend onderwerp met zijn camera. Als je een rigshot maakt fixeer je de camera op een auto zodat deze met dezelfde snelheid voortbeweegt als de camera en dat is exact wat je met car to car ook wil bereiken. Alleen dan zonder de beperking van een buisconstructie, waardoor je veel meer afstand van je onderwerp kunt nemen en geen groothoeklens hoeft te gebruiken.

"Een car to car-foto wordt vaak gemaakt vanuit de relatieve veiligheid van een kofferbak"

Het grootste voordeel van deze techniek is dat de auto’s echt op snelheid kunnen rijden en dus meer in de veren hangen bij het nemen van bochten of serieus driftwerk kunnen laten zien, iets wat bij een rigshot haast onmogelijk is. Dynamische foto’s met meerdere auto’s worden haast altijd op de car to car-manier gemaakt. Het is relatief snel uitgevoerd en er hoeft niets opgebouwd te worden. Vaak maakt de fotograaf stilstaand de basisopstelling voor de compositie en vervolgens voeren de testredacteuren de formatie op snelheid uit. Een car to car-foto word het vaakst gemaakt vanuit de relatieve veiligheid van een kofferbak, maar het kan ook vanuit een zijruit of een dakraam.

De camera-instellingen zijn als volgt. Zet de camera op burst en schiet op de stand sluitertijdprioriteit (Tv op een Canon Tv, S op een Nikon). Een goede startinstelling is 1/100ste. Vanaf daar experimenteer ik meestal verder richting een langzamere sluitertijd om meer snelheid in de foto's te krijgen. Ook hier geldt weer dat de kans op scherpe foto’s steeds kleiner wordt naarmate de sluitertijd zakt.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, maar probeer dit echt niet op de openbare weg na te doen. Ga je het toch proberen, houd je dan altijd aan de verkeersregels en bedenk dat je niet per se hard hoeft te rijden om toch beweging en draaiende wielen op je foto's te krijgen. Veertig kilometer per uur is een mooie snelheid. Let goed op je zelf en neem geen onnodige risico's.

STS_4112
STS_4112

LEES OOK:

AUTOFOTOGRAFIE - SCHILDEREN MET LICHT

AUTOFOTOGRAFIE - DE DYNAMIEK VAN EEN RIGSHOT

AUTOFOTOGRAFIE - MEETREKKERS MAKEN