Het was in november 2013, op de autoshow in Dubai, dat ik voor het eerst kennis maakte met de heren achter het supercarmerk Zenvo uit Denemarken. Hoewel op de stand een hele stapel brochures lag, moest ik er anderhalf jaar op wachten voordat ik er een kreeg.

Zenvo ST1 brochure


Tot mijn grote verbazing had het relatief nieuwe Zenvo een vrij grote stand op de Dubai International Motor Show. Opvallend, aangezien het een nieuwe speler in de supercarwereld was. Begrijpelijk, gezien de populariteit van extreme auto’s in het oliestaatje. Als een Ferrari California en de Mercedes G63 AMG de Volkswagens Golf van Dubai zijn, dan zoek je je uitvlucht in andere modellen om je op de openbare weg nog enigszins te onderscheiden. Zenvo had er na de eerste dag nog geen auto verkocht, zo vertelde de designer van de ST1, maar hij voegde er direct aan toe dat er wel met geïnteresseerden gesprekken werden gevoerd. Na de show zou het merk met de ST1 nog in Dubai blijven.

Op die potentiële kopers lag een redelijk forse stapel brochures te wachten. Ik vroeg of ik er één kon krijgen, maar helaas. “We hebben er niet veel meegenomen, en deze zijn allemaal voor de potentiële klanten”, zei de designer. Later op de dag liep ik nogmaals langs de stand en sprak de dame achter de balie aan. Ze was goed geïnstrueerd, want ook zij gaf aan dat de boekwerken alleen voor de doelgroep waren. De volgende dag bracht ik opnieuw een bezoek aan de piepkleine autoshow, om wederom een poging te wachten. De ontwerper zag mij aan komen lopen, groette mij en begon nog een leuk verhaal te vertellen. Aan het einde van het gesprek liet ik hem subtiel weten erg geïnteresseerd te zijn in een brochure en dat als hij er een over zou hebben, ik mij aanbevolen hield. Ik zei nog, ik ben de rest van de week ook nog in Dubai, want hier op vakantie om folders te verzamelen. Hij vroeg mij een email te sturen, zodat er per post een mijn kant op zou komen. Ik heb nooit een enveloppe ontvangen, helaas.

Zenvo ST1 brochure
Zenvo ST1 brochure

Maar dat bleek geen probleem te zijn, want anderhalf jaar later liep ik op de Autosalon van Genève en daar stond Zenvo met een eigen stand. De designer zag mij en stak direct zijn hand op. Hij liep naar zijn kantoortje en pakte daar de begeerde brochure van de ST1. “Die had je nog tegoed”, zei hij bij de overhandiging.

Van de Zenvo ST1 zijn meer folders gedrukt dan auto’s gebouwd. Desondanks is er verdraaid lastig aan de brochure te komen. Er bestaan verschillende drukken. Ik heb er één. Aan de andere versies is heel lastig te komen.