Op de Autosalon van Genève 2015, afgelopen maart, stond ik naast Ernst Berg, een gefortuneerde ondernemer en oud-coureur met een grote passie voor auto's. De laatste keer dat ik hem sprak was in de jaren tachtig. Toen op zijn eigen stand op de Autosalon van Brussel.

IMG_4650IMG_4650


Ik weet niet precies meer wanneer het was. Ik denk 1988. EBS had een stand op de Belgische autoshow. Het bedrijf stond daar met verschillende modellen, waaronder een Renault 5 Cabriolet. Nu was die Supercinq al een geinig karretje om te zien, als cabriolet kon ik hem destijds ook waarderen. Als Turbo met 120 pk op de voorste wielen zag de 5 er alles behalve saai uit. Ik liep als 13-jarige op de stand de auto van voor naar achteren, van onder naar boven te inspecteren. Uiteraard wilde ik een brochure van de auto hebben. Die hadden ze, want enkele personen hadden hem al in de handen. Ook ik kreeg de dunne, maar in mijn ogen waardevolle folder. Toen zag ik Ernst Berg staan. Ik sprak hem aan en een leuk en interessant gesprek volgde, zo kan ik mij herinneren. Door het - voor mij toen - indrukwekkende gesprek met de-man-achter-de-5-Cabrio vergat ik de brochure toen ik de stand afliep. Mijn moeder vroeg mij waar ik de folder had gelaten, want zij liep altijd met de trolley vol folders en had het document nog niet overhandigd gekregen om op te bergen. Ik spurtte terug en gelukkig lag de door Ernst Berg gesigneerde folder nog op de tafel waar we hadden staan praten. Oef!

De folder heb ik - uiteraard - nog steeds. Hij is veilig opgenomen in mijn collectie. Hier afgebeeld een tweede niet gesigneerd exemplaar. Hij telt slechts vier pagina's. Een supereenvoudige folder, maar wel een om in de collectie te hebben. De 5 Turbo staat de voorplaat. Binnenin de saaiere basis-uitvoering met een softtop. Een leuk detail is de foto achterop van de fabriek. Wie goed kijkt ziet daar tevens een Renault 25 Break. Bestond die dan? Met dank aan Ernst Berg wel. Net als de 5 Cabriolet waarin Renault geen heil zag om die zelf te ontwikkelen.