We gaan terug naar de jaren tachtig. Ik was een jaartje of acht en net begonnen met het verzamelen van autofolders. Ik liep de deur plat bij alle lokale autodealers. Dat vonden niet alle verkopers even leuk.

Opel MantaOpel Manta


Zo ook een Opel-verkoper in mijn woonplaats. Opel had in de jaren tachtig veel modellen en dus ook veel verschillende folders. Ik wilde ze uiteraard allemaal. Helaas voor de verkopers was ik net iets te netjes en vroeg bij alle bezoeken altijd maar één folder. Had ik toen in één keer alles gevraagd, of zij mij gegeven, dan hadden zij zeker niet zoveel showroomtrafic van deze zwarte krullenbol gekregen.

Opel MantaOpel Manta


Foldervakken

De verkopers van de plaatselijke Opel-dealer bewaarden hun brochures altijd in speciale foldervakken aan de zijkant van hun gesloten verkoopruimtes. Ik kon de bovenzijde van de folders altijd zien wanneer ik door de showroom liep en wist zo meteen of er een brochure was vernieuwd of niet. De vier aaneengeschakelde verkoopunits stonden centraal in de showroom, wat ideaal was om in een rondje direct alle folderrekken te scannen op nieuwe uitgaves.

LEES OOK: AUTOFOLDER: ASTON MARTIN V12 VANQUISH

Waardevolle papier

Een keer vroeg ik op dinsdag een brochure aan verkoper A. Op woensdag stapte ik via een andere ingang dezelfde showroom binnen om aan verkoper B een andere folder te vragen. Toen hij richting zijn folderrek liep, hoorde ik zijn collega al zeggen dat ik de dag ervoor ook was langs geweest en een folder had gekregen. De verkoper kwam terug. In zijn hand had hij een brochure vast. Ik kreeg het voor mij zo waardevolle papier met de mededeling dat ik wel heel vaak langskwam voor folders. Ik moest minder vaak langsgaan dacht ik direct, want ik was toch wel van dit autobedrijf afhankelijk om mijn Opel-collectie te completeren.

Opel MantaOpel Manta


Dertig jaar vriendschap

Op donderdag ben ik zeker niet teruggegaan. Maar wanneer ik de hier afgebeelde Opel Manta-brochure bekijk, is bovenstaand verhaal de enige slechte herinnering die bij dit autobedrijf boven komt. Want buiten die ene dag ben ik daar altijd welkom geweest. Het heeft zelfs in een langdurige vriendschap met een van de verkopers, al dertig jaar nota bene, geresulteerd, waarbij hij zelfs geregeld ondersteunende diensten voor Autovisie levert. En het mooie is dat hij heel mijn carrière heeft zien ontwikkelen. En dat alles met één folder als startpunt.