Autofolder: Nissan Skyline GT-R
Op mijn hotelkamer stonden al twee koffers helemaal vol met Japanstalige autobrochures. Ik had geen extra ruimte meer, maar dat weerhield mij niet om toch nog bij het Nissan-hoofdkantoor in het Ginza-district van Tokio binnen te stappen voor nog meer folders. En in no-time stond ik weer buiten met een van de meest begeerlijke Nissan-folders in mijn handen, die van de Skyline GT-R.
Op de laatste dag van een reis naar Tokio in 1999, waar ik de Tokyo Motor Show bezocht, ging ik met een club Nederlandse autojournalisten richting Ginza, alwaar het journaille op souvenirtocht ging. Reisleider Rob Appels, toenmalig woordvoerder van Toyota in Nederland, verzocht ons om stipt 12.00 uur op een grote kruising in Ginza te verzamelen, zodat we snel in de bus konden stappen en weer verder konden. Na wat geslenter door een drukke winkelstraat ontdekte ik dat op die kruising nu juist het hoofdkantoor van Nissan was gevestigd. Ik zag de showroom en het begon direct te kriebelen. Maar ja, mijn koffers puilden al uit met kilo’s autofolders, zo’n 360 brochures dacht ik.
Het was op dat moment 11.54 uur en de bus zou om 12.00 uur verschijnen. Ik ga ervoor, dacht ik. Ik liep naar de reisleider toe en vroeg hem of ik nog even langs de Nissan-dealer kon. “Dat kan, maar we vertrekken om twaalf uur”, liet hij streng weten. Ik stak de straat over, opende de glazen deuren en liep in één streep naar de balie. Achter de desk zaten twee jonge Japanse dames. Ik vroeg hen of ze een brochure van de Skyline hadden. Na wat handgebaren draaiden de dames zich om en openden zij een kastje. Mijn mondhoeken krulden omhoog. Daar lagen meerdere exemplaren van de brochure van de Skyline GT-R!
“Uiteindelijk kwam daar de folder van de Skyline GT-R uit de kast”
De dame pakte als eerste de folder van de Skyline sedan. Vervolgens greep ze naar de Skyline Coupé-brochure en uiteindelijk kwam daar die van de Skyline GT-R uit de kast. Wat een geluksmoment. Ik vroeg de dame of ik er drie van mocht hebben. Geen probleem en zo stond ik drie minuten later weer buiten met drie exemplaren van de Skyline GT-R-brochure. Ik stak de weg over en liep direct naar Rob Appels. “Rob, als ik een minuut te laat was geweest, had jij dan op mij gewacht?”, vroeg ik hem. “Natuurlijk Sjoerd”, antwoordde hij. Ik gaf hem, eveneens een foldersverzamelaar, één van de drie brochures.
Vervolgens liep ik naar collegajournalist en -folderverzamelaar Bart van den Acker om ook hem deze unieke brochure te geven. Maar nog voordat ik iets kon zeggen, riep Van den Acker: “Hoe kom je daar aan?!” Ik wees naar de Nissan-showroom. Nog voordat ik toch nog iets kon zeggen, stond hij met twee andere collegae tegenover de charmante Nissan-dames. In nog geen zes minuten hadden de meisjes zes Japanse GT-R-brochures aan zes Nederlandse autojournalisten uitgedeeld. Nu, zestien jaar later heb ik beide brochures nog steeds in bezit. Ik wilde er toen één weggeven. Nu niet meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen
-
Verkoop van elektrische auto’s bijna gehalveerd! Dit is waarom
-
Televisie- en magnetronfabrikant bouwt opvallende MPV
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro