Autofolder: de Audi V8
Het is in mijn ogen een van de mooiste Audi-modellen ooit, de V8. Bij de plaatselijke Audi-dealer heb ik er in de jaren negentig nooit één zien staan. Sterker nog, ik kan me helemaal geen V8 in welke Audi-showroom dan ook herinneren.
Zijn naam was doodeenvoudig, maar verder was de V8 in alle opzichten bijzonder. Het was de eerste Audi in het segment van de luxe limousines. Het model moest de strijd aan gaan met de Mercedes-Benz S-Klasse en de BMW 7 Serie. Nu, terugkijkend, moet je concluderen dat het geen bijster succesvol model was. Er werden er toen nog minder van verkocht dan Volkswagen ruim tien jaar later presteerde met zijn Phaeton. De V8 was een kostbaar speeltje. Het was een goede leerschool voor de Duitsers, want met de A8 nestelde de fabrikant uit Ingolstadt zich wél tussen de gevestigde orde. Maar ja, die was dan ook niet alleen met een V8-motor leverbaar, waardoor de prijsstelling een stuk gunstiger uitpakte.
“Door het bijzondere karakter van de limousine was het vrij lastig om een brochure te bemachtigen.”
In het folderrek van de Audi-dealer was de V8 ook een vreemde eend in de bijt. Waar alle brochures van het merk destijds van het A4-formaat waren en op de donkere cover het betreffende model toonden, daar was de documentatie van de V8 een grootformaat-brochure, verpakt in een zwarte map. De bekledingsstoffen en lakkleuren werden in een aparte folder gepresenteerd. Door het bijzondere karakter van de limousine was het vrij lastig om een brochure te bemachtigen. De eerste maal dat ik de folder te pakken kreeg was op een Duitse autoshow. Later wist ik ook een Nederlandstalige editie te scoren. Veel verschillende uitgaves zijn er niet verschenen.
Onlangs stopte een oud-verkoper van Audi met zijn foldercollectie. Van zijn zolder kwamen curvers vol brochures tevoorschijn. Allemaal uit de jaren tachtig en negentig. De zwarte catalogus van de V8 kwam tevoorschijn. En nog één. En nog één. En nog één. In totaal lagen er tien brochures bij hem op zolder. Helaas voor mij, ze waren allemaal hetzelfde. In 1990 kon ik er moeilijk aankomen, nu grossier ik erin.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding