Het begon met een speelgoedautootje van Matchbox. Ik had een blauwe BMW 323i Cabriolet gekregen, maar kende dat model niet. Bij de lokale BMW-dealer kreeg ik een algemene 3 Serie-folder, niet wetende dat er van deze Baur Topcabriolet een aparte brochure werd uitgegeven.

Folder 5


Vanuit BMW bestond er eind jaren tachtig nog geen 3 Serie Cabriolet. Dat officiële model kwam pas na de Baur op de markt. De Duitse autobouwer maakte er vervolgens wel een geheel open cabrio van met een stoffen kap die je in een handomdraai onder een keurige tonneaucover kon opbergen. De creatie van Baur zou je nu een bijzondere constructie noemen, maar destijds was het een gangbaar softtopsysteem. Jaguar leverde een soortgelijke constructie op de XJ-S en de Triumph Stag kon je op dezelfde manier open rijden.

"Jaguar leverde een soortgelijke constructie op de XJ-S"

De aanduiding Topcabriolet zegt feitelijk alles over het daksysteem van de Baur. Alleen het bovenste deel kon open, de raamomlijsting bleef overeind staan. Het dakdeel boven de voorstoelen diende je handmatig uit te nemen en in de bagageruimte op te bergen. De softtop met achterruit klap je naar beneden, om die vervolgens met een stofhoes af te dekken. Door de zijruitstijlen kon je gewoon een imperial bovenop plaatsen, waarop je een surfplank of ski's mee kon nemen.

De BMW 3 Serie Topcabriolet van Baur zorgde overigens in die tijd voor inspiratie voor ombouwbedrijven, die het metalen dak van een tweedeurs sedan met linnen gingen bekleden en de glazen achterruit vervingen door een plastic raam. Baur heeft verschillende edities van de brochure uitgebracht.