Autobrochure: Ferrari 458 Speciale
Het was lang geleden dat ik al mijn charmes in de strijd moest gooien om een specifieke autobrochure te kunnen bemachtigen. Maar recent was het weer nodig, met het gewenste resultaat.
Tijdens mijn recente bezoek aan Tokio voor de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show kon ik slechts een bezoek brengen aan enkele autodealers. Het overvolle programma liet weinig vrije tijd over, dus had ik van tevoren al de adressen van enkele Toyota-vestigingen opgezocht. De vertegenwoordigers van Nissan, Porsche, Audi en Aston Martin in hartje Tokio wist ik nog wel te vinden van eerdere bezoeken.
Op de laatste dag voordat ik terugvloog naar Nederland moest ik een keuze maken welke bedrijven ik in mijn twee uur vrije tijd zou gaan bezoeken. Ik besloot voor de dealers van Lamborghini, Audi en Aston Martin te gaan. Dus, karretje mee en op een Japanse taxi in, zo’n zwarte Toyota-sedan met wit kanten kleedjes over de rugleuningen. De chauffeur sprak geen Engels, maar gelukkig had ik met mijn mobiele telefoon een screenshot genomen van het adres van de Lamborghini-dealer in het Japans. Dus nadat de beste man zijn navigatiesysteem had ingesteld, kon de jacht op autofolders beginnen. Hij zette mij keurig bij de Lamborghini-dealer voor de deur af. Binnen kreeg ik de Japanse Aventador-brochure, wat een door de dealer zelf uitgegeven folder is.
Op naar het volgende adres dus: de Audi-dealer in Roppongi. Een half uurtje lopen. Maar wat blijkt als het Audi-pand in mijn blikveld verschijnt? Er tegenover zit een Ferrari-dealer, in een prachtig en statig pand waarin de kostbare sportwagens over meerdere etages zijn verdeeld. Ik open de grote glazen deur en direct staat een Japanse dame op van achter haar desk. Ik leg de keurig Engels sprekende hostess uit dat ik een verzamelaar van autobrochures ben en graag een Japanse folder van Ferrari wens. De dame loopt naar een kast, pakt er een witte enveloppe uit en overhandigt mij het document, dat ik -uiteraard- met twee handen aanpak.
“Ik kies voor de 458 Speciale. En ik hoef er niets voor te betalen”
Ik vraag de dame of ze toevallig ook de dikke hardcoverbrochures in de Japanse taal heeft. Nee, zegt de hostess, om er vervolgens aan toe te voegen dat die boekwerken zijn bestemd voor de kopers van de sportwagens. Zou ik een exemplaar mogen inzien, informeer ik. Het blijkt geen probleem. Ze pakt de catalogus van de 458 Speciale. Ik vraag of ik de brochure mag kopen, zoals gebruikelijk is bij Ferrari. Helaas, dat behoort ook niet tot de mogelijkheden. Ik pak mijn telefoon erbij, toon een foto van mijzelf naast een Italiaanse 458 Speciale en scrol tevens door foto’s van mijn House of Petrolhead, waar mijn brochures in een soort bibliotheek zijn gearchiveerd. Het maakt indruk, zie ik aan haar gezicht, maar nog is de dame niet overstag. Wellicht kan ze aan haar manager vragen of ze mij de brochure mag verkopen. “Die spreekt geen Engels”, is haar antwoord. Ik leg uit dat zij als tolk kan dienen, maar dat is voor de dame nog geen reden om haar baas te benaderen. Ik verlaat de showroom met de dunne Japanse Ferrari-folder.
Mijn trip gaat richting de Aston Martin-dealer. Nadat ik daar de uitgebreide catalogus van zowel de Vanquish als de Rapide S heb bemachtigd, kies ik ervoor om toch terug te gaan naar Ferrari. Eerlijk gezegd, doe ik dat nooit, teruggaan. Maar wetende dat er geen andere mogelijkheid is om alsnog een brochure te bemachtigen, stap ik opnieuw de smetteloze witte showroom binnen. Opnieuw zeg ik de hostess gedag en vraag haar wederom of het mogelijk is om de brochure te kopen. Dat is een beslissing die zij niet mag nemen, legt ze (wederom) uit. Maar dan pakt ze de telefoon en belt ze de manager. Nu heb ik van de Japanse taal weinig kaas gegeten, maar ik maak er wel uit op dat voor mij een uitzondering zal worden gemaakt. Ze rondt het telefoongesprek af, staat op en loopt naar de brochurekast. Ze vraagt mij welke folder de voorkeur heeft. Ik kies voor de 458 Speciale. En ik hoef er niets voor te betalen.
Wat maakt zo’n Japanse Ferrari 458 Speciale-brochure nou zo bijzonder dat ik er als een kind zo blij de showroom mee uitstapt? Leg het mij maar uit! Anders dan een Suzuki Hustler, Honda N-Box, Lexus HS of Toyota Century is de Ferrari 458 Speciale ook in Nederland leverbaar. Het zijn gewoon de Japanse karakters in de folder die het zo speciaal maken, zoals ik ook bijvoorbeeld de catalogus van de Bugatti 16.4 Veyron in de Japanse taal heb. Uiteindelijk keerde ik met 48 kilogram (!) aan brochures van allerlei Japanse types huiswaarts. Met dank aan mijn Japanse gids Ted, die op eigen initiatief verschillende dealers voor mij bezocht om folders van lokale modellen te halen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen