Het einde van de verbrandingsmotor komt steeds dichterbij. Audi wacht er niet op en schakelt de hulp van elektrische supercarbouwer Rimac alvast in om de opvolger van de Audi R8 te bouwen.

Audi R8 V10 Decennium


Dames en heren, het is weer tijd om de geruchtenmolen op volle toeren te laten draaien. Dit keer hebben we het over de opvolger van de Audi R8. We weten inmiddels dat hij een opvolger krijgt, maar in welke vorm is nog onduidelijk. Naast dat het vrijwel zeker is dat de R8 afscheid moet nemen van zijn V10, zou het zomaar zo kunnen zijn dat we een volledig elektrische R8 voorgeschoteld krijgen. Een wederopstanding van de gefaalde R8 e-tron, of iets in de trend. Bram Schot, CEO van Audi, hintte er zelf immers naar.

Contact

Tijdens een jaarlijkse meeting vertelde Schot: "Hebben we echt een opvolger met een verbrandingsmotor nodig? Past dat wel in onze visie?" Helaas gaf de Audi-baas er destijds geen antwoord op, maar nu blijkt dat Audi contact heeft gezocht met Rimac voor een samenwerking voor de R8-opvolger. Dit beweert Car Magazine.

Rimac Concept One


Audi zou Rimac gevraagd hebben om te helpen met de RS e-tron, zoals de opvolger van de R8 blijkbaar gaat heten. De Kroatische bouwer van elektrische supercars zou voornamelijk verantwoordelijk zijn voor het leveren van de aandrijflijn van de nieuwe Audi. En dan is Rimac natuurlijk een goede keuze, en zijn ze makkelijk bereikbaar dankzij de investering van Porsche. Maar Audi zou de Kroaten niet zo zeer benaderd hebben om hun expertise, maar eerder om budgettaire redenen. Rimac mag namelijk opdraaien voor de ontwikkeling van de aandrijflijn.

Draadloos

Daarover gesproken, insiders wisten zelfs al cijfers hiervan te verklappen. De RS e-tron zou volgens hen vier elektromotoren krijgen. Daarmee worden 950 paardenkrachten aan het werk gezet en is een 0-100 km/h sprint binnen 2,5 seconden gedaan. Het bereik is iets minder imposant: de 95 kWh accu houdt het maximaal 483 kilometer vol. Deze kan overigens draadloos opgeladen worden.

Audi houdt zich in dit geval vooral bezig met de carrosserie. Deze moet in hun Bollinger Höfe fabriek volledig uit aluminium opgetrokken worden. Ook krijgt hij actieve aerodynamische elementen. En dat alles in een auto die minder dan twee ton moet gaan kosten. De lancering zou gepland staan voor ergens in 2023 of 2024.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!