Audi zet in op ontwikkeling van waterstof aandrijflijnen
Met de e-tron-lijn is Audi al lekker bezig op het gebied van elektrische auto’s, maar de fabrikant kijkt ook verder. Audi gaat zich nu opnieuw bezighouden met het ontwikkelen van aandrijflijnen op waterstof voor toekomstige voertuigen.
Op dit moment is de wereld in de ban van de elektrische auto die zijn stroom haalt uit grote, zware en logge accupakketten. Niet alleen zijn deze duur, maar hebben ze ook nog eens vrij beperkende limieten en zijn de grondstoffen ervoor lastig te verkrijgen. Zeker nu steeds meer fabrikanten meer en meer accubakken gaan produceren. Audi ziet dit ook gebeuren en kijkt daarom iets verder dan de neus lang is. Waterstof kan in de ogen van Bram Schot, grote baas bij Audi, wel eens de oplossing zijn.
Schot bevestigde onlangs dat Audi zich weer gaat focussen op het ontwikkelen van het zesde waterstof aangedreven prototype. Deze moet later dit jaar aan het publiek getoond worden. Schot durfde zelfs te zeggen dat er een gelimiteerde productie van een Audi FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) vanaf 2021 hoogst waarschijnlijk bij de leasemaatschappijen in het aanbod opgenomen kan worden.
Veeleisende automobilisten
Hoewel de Audi-baas een redelijk kort tijdspad voor een op waterstof rijdende Audi schets, betekent dat niet dat de Duitsers snel volume kunnen leveren. Voor een makkelijk verkrijgbare FCEV moeten we volgens Schot nog zeker tot ergens 2025 wachten.
Met de waterstofauto wil Audi de veeleisende automobilist aanspreken. Deze heeft op dit moment nog niet genoeg aan het bereik van een elektrische auto op accu’s en zit niet te wachten op lange laadtijden. Waterstof moet dit allemaal kunnen oplossen, want een volle tank halen kost enkele minuten waarna er weer honderden kilometers met de auto gereden kan worden. Daarnaast lost waterstof ook het probleem van een korter bereik in koude omstandigheden op. Je kunt immers snel bijtanken als je minder ver kunt rijden.
h-tron
Audi is geen vreemde op het gebied van waterstof. In 2016 presenteerde het merk de h-tron. Een conceptauto die volgens de makers 600 kilometer op een volle tank kon rijden. Die tank was op zijn beurt binnen vier minuten weer volledig gevuld bij een tankstation.
Audi heeft daarnaast de samenwerking met Hyundai opgezocht om de waterstofaandrijving te perfectioneren. De Zuid-Koreanen hebben zelfs al officieel een waterstofauto in hun aanbod: de Hyundai Nexo.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Audi zwaait nog een legendarisch model uit
-
Deze degelijke Duitse occasion koop je voor 5.000 euro
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Occasion voor 25.000 euro: dit is een goede vervanger van je leaseauto
-
Audi 200 Avant quattro vs. Volvo 850 T-5R: Turbo transporters
-
Waterstof de oplossing? Deze SUV met V8 heeft geen uitstoot
-
Dit is waarom Amerikanen nu pas een Audi A2 mogen kopen
-
Hyundai gelooft in waterstof, nieuwe Nexo komt sneller dan je denkt