Audi weigert RS-modellen viercilinders te geven, wat Mercedes-AMG wél doet
Constantin Dressler, hoofd van de productmarketing bij Audi Sport, geeft aan dat de Audi RS 3 met zijn vijfcilinder het RS-model met de minste cilinders blijft. Dressler zegt tegen de Amerikaanse nieuwssite CNet dat Audi haar RS-modellen gaat elektrificeren. “Maar dat gaan we niet met een viercilinder doen.”
Audi RS-modellen zijn onder liefhebbers, die het kunnen betalen, erg gewild. En dat is niet onterecht. Eigenlijk is elke RS een feest om te rijden, al is het maar om de motor: een heerlijke 2,5-liter vijfcilinder in de RS 3 of een krachtige 4,0-liter V8 in de RS 6. En dat blijft zo!
Mercedes kiest in tegenstelling tot Audi wél voor een viercilinder
Hiermee slaat Audi dus een andere weg in dan Mercedes-Benz, die vorige week nog een AMG C63 S E Performance lieten zien met vier cilinders. De 2,0-liter vierpitter in de AMG bewijst wel dat het aantal cilinders en slagvolume nog maar weinig zegt over vermogen. Helemaal met elektro-ondersteuning.
De Mercedes-AMG C63 S E Performance levert 680 pk en 1020 Nm. Met dit vermogen haalt de auto een nul-naar-honderd-sprint van 3,4 seconden en een topsnelheid van 280 kilometer per uur (optioneel).
Krachtiger dan Audi RS6: Mercedes-Benz E 55 AMG Combi – Peters Proefrit
Voor het vermogen hoeft Audi dus geen dikke V6 of V8 te blijven leveren. Toch is het merk uit Ingolstadt stellig en vindt het een viercilinder niet bij het RS-label passen.
Geen viercilinder maar wel een EV met RS-label
Opvallend is dat de fabrikant een volledig elektrische auto wél van het RS-label voorziet. De Audi RS E-tron GT is dan ook direct het krachtigste RS-model ooit. De elektrische auto levert een vermogen van 598 pk en kan gedurende een paar tellen een peakvermogen van 646 pk en 830 Nm verspreiden over vier wielen.
Peter Hilhorst reed vorige jaar met het broertje van de Porsche Taycan. Verdient een auto zonder cilinders wél het RS-label?
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Audi Avant RS2 – Porsches eerste stationcar
-
Waarom de elektrische Audi Q6 E-Tron een rijdende gimmick is
-
Zou iemand deze gimmick van de vernieuwde Audi A3 gebruiken?
-
Audi zwaait nog een legendarisch model uit
-
Deze degelijke Duitse occasion koop je voor 5.000 euro
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Occasion voor 25.000 euro: dit is een goede vervanger van je leaseauto
-
Audi 200 Avant quattro vs. Volvo 850 T-5R: Turbo transporters
-
Dit is waarom Amerikanen nu pas een Audi A2 mogen kopen
-
Plagiaat! De Audi Q8 E-Tron Edition Dakar aapt Porsche na
-
Audi A7 Sportback vs. Mercedes CLS: de beste vierdeurs coupe
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…