Het internet, dat wordt nog eens heel groot. Zo groot dat er hele auto's via het medium verkocht worden. Bij andere autofabrikanten zijn ze daar al achter, maar nu begint Audi er ook mee. De eerste is een speciale editie: Audi TT Quantum Gray Edition. Er komen er maar 99 van.

Audi TT Quantum Gray Edition


Autoverkoop via het internet waarbij de klant de auto pas ziet als hij of zij hem komt ophalen, het staat nog in de kinderschoenen. Toch zien veel fabrikanten er brood in, want een groot gedeelte van de elektrische auto's kunnen tegenwoordig vooruitbesteld worden. Daarna worden ze online geconfigureerd en kan de klant de auto pas bij aflevering in het echt zien. Het eerste merk waaraan je denkt bij dit bestelproces is Tesla, maar ook Audi stapt voorzichtig die kant op. Ook met de auto's met verbrandingsmotoren. Vanaf 5 juni opent het merk de online shop en trapt het de onlineverkoop af met een speciale editie van de uitgaande Audi TT: de Quantum Gray Edition.

Kleurstelling

De speciale editie van de TT zal in een oplage van 99 stuks verschijnen en heeft een basisprijs van €63.305,- in Duitsland (€16.255 meer dan het model waarop hij gebaseerd is). In Nederland komen er nog verschillende andere kosten, waaronder de alom bekende BPM, bij. In de basis gaat het hier om een 45 TFSI Quattro S tronic, welke in Nederland met wat opties al snel €70.000 aantikt. De Quantum Gray Edition verschilt voornamelijk in kleurstelling. Zo krijgt hij, hoe verrassend, een speciale grijze lak mee die gedeeltelijk mat is afgewerkt. Binnenin is het een combinatie van zwart leer met rode accenten.

Motorisch pakt Audi de speciale editie niet aan. De TT moet het doen met de tweeliter vierpitter met 245 pk en 370 Nm. Daarmee is een sprint van 0 naar 100 km/h te doen in 5,2 seconden. De topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur.

Dealers

Apart aan dit verhaal is dat Audi met deze speciale editie de online verkoop van auto's wil starten. De Quantum Gray Edition zal namelijk alleen online te bestellen zijn, maar ook dealers zijn hierbij betrokken. Audi vindt namelijk dat dealers een belangrijk onderdeel zijn van het verkoopproces. Klinkt een beetje tegenstrijdig en Audi geeft ook geen duidelijke uitleg over hoe ze dit zien.