Audi R8 en TT krijgen definitief geen opvolger
Het hoge woord is er uit. De Audi R8 en TT krijgen in hun huidige vorm geen vervolg. Dat heeft de topman van Audi, de Nederlander Bram Schot, tijdens de jaarlijkse algemene vergadering aangegeven.
Audi moet kosten besparen en een van de manieren om dat te doen is het schrappen van modellen. Schot geeft aan dat hij met een fijn kammetje door Audi’s portfolio gaat. Hij laat verschillende types verdwijnen die of te kostbaar in ontwikkeling zijn of weinig toevoegen aan het toekomstige leveringsprogramma. Audi schrapte eerder al diverse motoren en transmissies, waaronder de W12-krachtbron. Door een minder uitgebreid programma te hebben, wordt het gamma minder complex en worden de kosten overzichtelijker. De TT en R8 zijn de nieuwste slachtoffers van Audi’s kostenbesparingen. De productie zal nog doorlopen, maar een volgende generatie komt er niet.
Afgeblazen
De Audi TT verscheen in 1998 op de markt en kwam voort uit een idee van de designafdeling. De fabrikant bracht de TT als Coupé en als Roadster. De huidige editie is de derde, die er wederom als Coupé en als Roadster is. Audi was van plan om de productlijn uit te breiden met of een vijfdeurs coupé of een SUV. Beide modellen komen er niet en staan nu model voor respectievelijk de volgende generatie A3 Limousine en de Q3 Sportback. De bestaande Audi R8 is de tweede generatie. Net als de eerste editie uit 2007 is het een samenwerkingsproject met de Lamborghini, dat op dezelfde technische basis de Gallardo en Huracán maakte. De R8 is er als Coupé en als Spider.
Geëlektrificeerde auto’s
De Duitse autobouwer wil tegen het einde van 2023 ongeveer 14 miljard euro investeren in elektrische auto’s, digitalisering en autonoom rijden. In 2025 zou het aandeel van geëlektrificeerde auto’s volgens Schot zo’n 40 procent van de jaarafzet zijn. Op de agenda staan tien hybride- en 20 volledig elektrische modellen. Dat zijn er meer dan Audi onder zijn vorige topman had gepland.
Offensief
Het merk brengt binnenkort verschillende stekkerhybrides uit, waaronder een Q5 en A4. Met de e-tron heeft het bedrijf al zijn eerste volledig elektrische model in het gamma. Op dezelfde basis verschijnt volgend jaar de e-tron sportback. Een jaar later is het de beurt aan de e-tron GT op het platform van de nog te introduceren Porsche Taycan en de Q4 e-tron op de modulaire bodemsectie van de Volkswagen ID-modellen. Vorig jaar kondigde de autobouwer aan een elektrische sportwagen te gaan maken. Het type komt er in een gelimiteerde oplage. Destijds werd al gesuggereerd dat het de opvolger van de R8 zou zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!