Het hoge woord is er uit. De Audi R8 en TT krijgen in hun huidige vorm geen vervolg. Dat heeft de topman van Audi, de Nederlander Bram Schot, tijdens de jaarlijkse algemene vergadering aangegeven.

Audi R8 V10 Plus



Audi moet kosten besparen en een van de manieren om dat te doen is het schrappen van modellen. Schot geeft aan dat hij met een fijn kammetje door Audi’s portfolio gaat. Hij laat verschillende types verdwijnen die of te kostbaar in ontwikkeling zijn of weinig toevoegen aan het toekomstige leveringsprogramma. Audi schrapte eerder al diverse motoren en transmissies, waaronder de W12-krachtbron. Door een minder uitgebreid programma te hebben, wordt het gamma minder complex en worden de kosten overzichtelijker. De TT en R8 zijn de nieuwste slachtoffers van Audi’s kostenbesparingen. De productie zal nog doorlopen, maar een volgende generatie komt er niet.

Afgeblazen

De Audi TT verscheen in 1998 op de markt en kwam voort uit een idee van de designafdeling. De fabrikant bracht de TT als Coupé en als Roadster. De huidige editie is de derde, die er wederom als Coupé en als Roadster is. Audi was van plan om de productlijn uit te breiden met of een vijfdeurs coupé of een SUV. Beide modellen komen er niet en staan nu model voor respectievelijk de volgende generatie A3 Limousine en de Q3 Sportback. De bestaande Audi R8 is de tweede generatie. Net als de eerste editie uit 2007 is het een samenwerkingsproject met de Lamborghini, dat op dezelfde technische basis de Gallardo en Huracán maakte. De R8 is er als Coupé en als Spider. 

Audi Q4 e-tron


Geëlektrificeerde auto's

De Duitse autobouwer wil tegen het einde van 2023 ongeveer 14 miljard euro investeren in elektrische auto's, digitalisering en autonoom rijden. In 2025 zou het aandeel van geëlektrificeerde auto’s volgens Schot zo’n 40 procent van de jaarafzet zijn. Op de agenda staan tien hybride- en 20 volledig elektrische modellen. Dat zijn er meer dan Audi onder zijn vorige topman had gepland. 

Audi PB18 e-tron


Offensief

Het merk brengt binnenkort verschillende stekkerhybrides uit, waaronder een Q5 en A4. Met de e-tron heeft het bedrijf al zijn eerste volledig elektrische model in het gamma. Op dezelfde basis verschijnt volgend jaar de e-tron sportback. Een jaar later is het de beurt aan de e-tron GT op het platform van de nog te introduceren Porsche Taycan en de Q4 e-tron op de modulaire bodemsectie van de Volkswagen ID-modellen. Vorig jaar kondigde de autobouwer aan een elektrische sportwagen te gaan maken. Het type komt er in een gelimiteerde oplage. Destijds werd al gesuggereerd dat het de opvolger van de R8 zou zijn.