Na achttien jaar deel te hebben genomen aan het World Endurance Championship (WEC), breit Audi er nu een eind aan. Het merk uit Ingolstadt gaat zich concentreren op Formule E.

FIA Formula E, Test Donington


Dertien overwinningen

In achttien jaar tijd heeft Audi zich opgewerkt tot de tweede meest succesvolle constructeur op Le Mans. In totaal boekte het merk dertien overwinningen in de legendarische race die gezien wordt als het toppunt van het WEC, slechts vijf minder dan Porsche. Toch is het volgens topman Rupert Stadler nu tijd om meer naar de toekomst te kijken en zich te concentreren op elektrische aandrijving en dus ook elektrische motorsport. De 300 medewerkers die zich nu met het WEC-kampioenschap bezighouden blijven allemaal werkzaam bij de motorsportafdeling, maar concentreren zich ook op de Formule E.

Dieselgate

Dat Audi stopt met het World Endurance Championship is een direct gevolg van de dieselproblematiek van Volkswagen. De afgelopen jaren maakten de WEC-racewagens gebruik van dieselmotoren in combinatie met elektromotoren. Het lijkt erop dat het merk de promotie van dieselmotoren wil stoppen en daarmee komt er dus ook een einde aan de - behoorlijk dominante - motoren van de R15 en R18 racewagens. Voor volgend seizoen zou er bovendien fors geïnvesteerd moeten worden om de dieselmotor weer aan de eisen van het nieuwe WEC-seizoen te laten voldoen.

DTM

Audi blijft overigens wel actief in de DTM met de RS5 DTM. Volgend jaar moet er een nieuwe versie van die auto aan de start verschijnen. De toekomst voor het World Rallycross Championship is minder zeker. Daarin doet het merk mee samen met team EKS.

Le Mans victory 2012