Audi SQ8 TDI is Audi’s volgende oliegestookte ‘sporter’
Kan Audi niet beter de S in de typenamen van Audi’s snelle sportversies vervangen door de D van diesel, aangezien de SQ8 na de S4, S5, S6, S7 én SQ5 ook voorzien is van een TDI-dieselmotor in plaats van een potente benzinemotor.
Nu klopt bovenstaande niet helemaal. De S-uitvoeringen van Audi krijgen alleen in Europa een oliegestookte krachtbron onder de kap. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten beschikken genoemde S-types over een V6-benzinemotor. Vandaar dat achter de benaming van de sportmodellen altijd TDI volgt, zoals S6 TDI of SQ8 TDI.
Voorlopig topmodel
De nieuwste loot aan Audi’s S-stam is de SQ8. Het is het voorlopige topmodel van de Q8-familie, want in een later stadium brengt de autobouwer het absolute topmodel, de RSQ8. Als SQ8 TDI beschikt de SUV over een áchtcilinder dieselmotor met elektronische compressor en twee turbo’s. Het blok levert 435 pk en is daarmee fractioneel krachtiger dan de Volkswagen Touareg, waarin de motor onlangs met 422 pk is aangekondigd. Het koppel van 900 Nm is gelijk aan dat van de Touareg-variant. Met de trekkracht van het blok op de vieraangedreven wielen sprint de SQ8 TDI in 4,8 tellen van stilstand naar 100 km/h. Ter vergelijking, de Touareg V8 TDI heeft voor dezelfde sprint 0,1 tel meer nodig. De topsnelheid ligt op 250 km/h. Een automatische transmissie met acht verzetten zorgt voor de krachtoverbrenging van motor naar de aangedreven wielen.
Grootste dieselmotor
De S in de naamgeving staat niet alleen voor de grootste dieselmotor die het Volkswagen-concern momenteel in de aanbieding heeft, de letter duidt ook op de aanwezigheid van een aangepaste adaptieve luchtvering met instelbare demping, 21 inch schoeisel en variabele (9 cm) grondspeling. Voor de liefhebbers biedt Audi een sportdifferentieel, vierwielbesturing en actieve elektromechanische rolstabilisatie.
Singleframe-grille
De S duidt tevens op een aangescherpt design. De achthoekige (specifiek voor Audi’s Q-modellen) singleframe-grille kent dubbele lamellen en een matzilverkleurige omlijsting. Verder is de bodembescherming matzilver uitgevoerd, terwijl de bumpers an sich vers van de tekentafel zijn gekomen. Binnen staan uiteraard sportstoelen met S-embleem.
Audi start de levering van de SQ8 TDI aan het einde van de zomer. De prijsstelling is nog niet bekend. De gelijkgemotoriseerde Touareg kost al €125.770,- in Nederland.
Test Audi Q8 2019
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste