Audi SQ7 TDI: Nieuwe looks, zelfde dieselhart
Onlangs toonde Audi de SQ8 TDI aan de wereld. Met de komst van de power-SUV, kon het ietwat kleinere broertje natuurlijk niet achterblijven. Vandaag toont het merk daarom de vernieuwde Audi SQ7.
Audi is een merk dat niet bepaald een goede naam heeft als het op diesel aankomt. Als een van de grotere namen in het dieselschandaal zou je zeggen dat je helemaal van de oliegestookte motorblokken afstapt. Maar Audi doet precies het tegenovergestelde. De Duitsers geven zo’n beetje de hele S-lijn krachtige dieselmotoren. Ook de vernieuwde Audi SQ7 blijft trouw aan de zelfontbrander en krijgt dus geen benzineblok.
Niets nieuws
Onder de kap van de nieuwe SQ7 vinden we vreemd genoeg helemaal niets nieuws terug. Hij heeft exact dezelfde vierliter V8 met twee turbo’s en een elektrische compressor. Ook heeft Audi niet te moeite genomen om die elektronisch wat te kietelen, want hij produceert nog steeds de bekende 435 pk en 900 Nm. Prestaties zijn er gelukkig niet minder om geworden: 0-100 km/h sprint gebeurt in 4,8 seconden en topsnelheid is wederom elektronisch begrensd op 250 km/h.
Waar zitten de veranderingen voor de Audi SQ7 dan wel? Vooral in het interieur. Natuurlijk zijn de lijnen aan de buitenkant iets strakker getrokken zodat de SUV beter tussen het huidige Audi-aanbod past. Maar binnenin is de auto echt anders. Daar vinden we nu twee aanraakgevoelige schermen en is de draaiknop, waarmee het infotainmentsysteem aangestuurd werd, verwijderd. Ook is het staande scherm op het dashboard verdwenen.
Hobbels en bobbels
Vanaf nu is het digitale instrumentarium ook standaard op de SQ7. Optioneel kan er voor een hoop digitale extraatjes gekozen worden. Denk hierbij aan een ingebouwde wi-fi hotspot, een head-up display, voice control en advanced suspension-pakket met actieve elektromechanische rolstabilisatie. Dit laatste systeem moet volgens Audi alle hobbels en bobbels in de weg herkenen en de vering hierop instellen. Daardoor zouden de inzittenden deze niet meer moeten voelen.
De auto zal vanaf september dit jaar bij de dealers staan. Wat er dan op het prijsbordje staat is nog niet bekend. Audi zal deze op een later moment communiceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt