De Audi SQ5 is terug van weggeweest. Na de verplichtstelling van de WLTP verdween de sportieve SUV van de prijslijst, maar hij is weer te bestellen. Er is wel een wezenlijk verschil: de SQ5 heeft zijn benzinemotor ingeruild voor een diesel.

Het sportieve topmodel binnen de Audi Q5-reeks werd in april 2017 gepresenteerd met een 354 pk sterke 3.0 V6 TFSI benzinemotor. Nu wordt de Audi SQ5 aangedreven door een 3.0 V6 TDI dieselmotor. Met 347 pk levert deze zescilinder diesel iets minder vermogen, maar het koppel van 700 Nm ligt aanzienlijk hoger.

Mede hierdoor sprint de dieselaangedreven Audi SQ5 0,3 seconden sneller van 0-100 km/u dan de 'oude' benzineversie. In 5,1 seconden om precies te zijn. De topsnelheid is vanzelfsprekend begrensd op 250 km/u.


Elektrische compressor

De dieselmotor is een technisch hoogstandje. De V6-motor is voorzien van een turbo, elektrische compressor én een mild-hybrid systeem. In de bagageruimte is een compacte lithium-ion batterij geplaatst die energie opslaat en afgeeft om de elektrische compressor aan te drijven.

Bij toerentallen tot 1.650 tpm is er te weinig druk in het uitlaatsysteem om de conventionele turbo aan te slingeren. Op dat moment springt de elektrische supercharger bij om het toerental van de turbo op te voeren. Volgens Audi wordt 'turbolag' hiermee volledig geëlimineerd en zijn alle 700 Newtonmeters beschikbaar tussen 2.500 en 3.000 tpm.

Net als alle andere S-modellen is ook de Audi SQ5 voorzien van permanente vierwielaandrijving. Afhankelijk van de omstandigheden stuurt het systeem 80% van het vermogen naar de achterwielen.

De nieuwe Audi SQ5 is nu te bestellen. De kale basisprijs bedraagt 99.990 euro. Audi rekent 1.330 euro rijklaar kosten, dus de consumentenadviesprijs komt uit op minimaal 101.320 euro.