Het was even wachten, maar dan heb je ook iets: zes nieuwe RS-modellen in een jaar tijd. De hekkensluiter is de grootste krachtpatser: de Audi RS Q8 met vierliter V8 en 600 pk.


Als je dacht dat de Audi SQ8 al een machtig monster was met zijn vierliter V8 twin turbo V8 die er 435 pk uit werkt, dan heb je gelijk. Maar het kan altijd beter. Zie hier namelijk de Audi RS Q8, met een op benzine lopende vierliter V8 met twee turbo's die goed is voor maar liefst 600 pk en 800 Nm. Daarmee scheurt de vierwielaangedreven kolos binnen 3,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h en tikt hij na 13,7 seconden de 200 km/h al aan. Standaard is de RS Q8 elektronisch begrensd op 250 kilometer per uur. Een beetje lafjes, maar zo gaat al dat jaren bij de Duitsers. Die begrenzing mag eraf, maar dan moet met het dynamic pakket op de optielijst aanvinken. Met dat pakket stopt de auto pas met optrekken als de 305 km/h aangetikt wordt.

Meesturen

Met al dat vermogen en de 'RS-badge' hoort natuurlijk ook sportief rijgedrag. Daarom heeft de RS Q8 bijvoorbeeld adaptieve luchtvering waarmee de bestuurder het onderstel met 90 mm in hoogte kan laten variëren. Ook helpt het mee met het tegengaan van het overhellen van de auto. Daarnaast gaat het grootste gedeelte van het vermogen standaard (en voor maximaal 85 %) naar de achterwielen. Deze kunnen overigens ook meesturen om het rijgedrag positief te beïnvloeden. Die wielen zijn standaard van 22-inch lichtmetaal waarachter gigantische inwendig geventileerde composiet remschijven (420 mm voor en 370 mm achter) schuil gaan. Geen overbodige luxe als je met 305 km/u ineens een noodstop moet maken.


Hoewel sportiviteit bij RS-modellen hoog in het vaandel staat, is er bij deze Audi RS Q8 ook rekening gehouden met het verbruik. Zo worden cilinders 2, 3, 5, en 8 uitgeschakeld als de motor niet veel belast wordt en de auto in de hogere versnellingen rijdt. Dan heb je dus eigenlijk een gigantische Audi met een tweeliter vierpittertje. En daar stopt het nog niet, want de auto is ook uitgerust met het bekende 48 volt mild-hybride-systeem. Daarmee kan de auto 'coasten' waarbij alle boordsystemen niet op de motor, maar op het MHEV-systeem draaien. Dat scheelt volgens Audi maximaal 0,8 liter benzine op 100 kilometer.

Enorm

Zoals je kunt zien is de Audi RS Q8 overduidelijk te herkennen. Hij heeft extra brede wielkasten (10 mm voor en 5 mm achter), een enorm achthoekig, zwart Singleframe-grille en natuurlijk een unieke bumperset. De dakspoiler en grote ovalen uitlaatpijpen aan de achterkant maken de look compleet.


De Audi RS Q8 rolt in het eerste kwartaal van 2020 bij de dealers de showroomvloer op. Welke prijs erop komt te staan is helaas nog niet bekend. Audi komt hier volgend jaar nog even op terug.

Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8
Audi RS Q8