Audi trekt ook daklijn van de Q5 naar beneden

Audi mengt zich sinds kort in een segment waar het tot op heden geen deel van uitmaakte. Met de Q5 Sportback doet het namelijk mee in de wereld van mid-size coupé-SUV’s.

Na de enorme opmars die de SUV door heeft gemaakt, zijn we inmiddels aanbeland bij een periode waarin het hip is om de daklijn van een kolossale vierwieler als die van een coupé te verlagen. BMW was in 2008 de eerste autofabrikant (alhoewel het Koreaanse Ssang Yong twee jaar eerder een poging met de Actyon deed) die met de X6 een luxe ‘Sports Activity Vehicle’ op de markt bracht. En hoewel velen toentertijd gruwelden van het idee, bleek het een enorm succes. Verschillende fabrikanten volgden, maar sinds kort is de hype van coupé-SUV’s pas echt van start gegaan. Audi doet sinds de komst van de Q8, de Q3 Sportback en E-tron Sportback ook mee, en voegt nu een vierde model toe aan die lijst. Die moet concurreren met auto’s als de BMW X4 en Mercedes-Benz GLC Coupé.

Langer dan standaard Q5

Het heeft namelijk de Q5 Sportback gepresenteerd. En dat is, niet geheel onverwachts, een Audi Q5 met een aflopende daklijn. Toch is er wel een aantal zaken anders ten opzichte van de reguliere Q5. Zo is deze coupé-variant 7 millimeter langer dan z’n reguliere broer. Bovendien loopt de daklijn iets verder door in de spoiler boven de achterruit. De daklijn mondt uiteindelijk uit in een spoilerachtige lip onder de achterruit.

Verder zien we vooral elementen van de recent gefacelifte Audi Q5. Zo verschijnt de Sportback uiteraard met het vernieuwde front, met grotere luchtinlaten en een hertekende dagrijverlichting. Op de achterzijde kan de klant ook in het geval van de Sportback kiezen voor verschillende lichtdesigns.

Meer ruimte door achterbank

De hoogte en breedte van de Q5 Sportback is overigens gelijk aan die van het reguliere model. Daardoor past er 510 liter in de bagageruimte. Klap je de tweede zitrij in, dan past er 1480 liter in de sportief gelijnde Q5. Optioneel is een achterbank die in lengterichting verschuifbaar is, om de bagageruimte met nog eens 60 liter (dus tot een maximum van 570 liter) te laten groeien.

Standaard krijgt de Q5 Sportback een 10,1-inch infotainmentsysteem mee, dat is bedienen middels spraak. Daardoor is de draaiknop in de middenconsole uit de vorige Q5 net als in de vernieuwde variant komen te vervallen. Op die plek zit nu wat meer opbergruimte. De Virtual Cockpit, met een 12,3-inch instrumentarium en een head-up display, behoort ook tot de opties.

SQ5 Sportback

De nieuwe Q5 Sportback komt net als de reguliere variant als plug-in hybride naar ons land. Het gaat om de 50 en 55 TFSI-e-aandrijflijnen die we ook uit de Q5 kennen. Die hebben een vermogen van respectievelijk 300 en 367 pk, en kunnen op papier zo’n 40 kilometer volledig elektrisch rijden. De krachtbronnen worden standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat, die het vermogen naar vier wielen stuurt. Voor deze sportieve Q5 komt er overigens ook een S-uitmonstering naar ons land.

Standaard krijgt de Audi Q5 Sportback een sportonderstel met adaptieve luchtvering. Daarmee kan de koest met 45 millimeter worden verhoogd, of 15 millimeter dichter op het asfalt komen te staan. Optioneel is dynamic steering, waardoor de stuuroverbrenging variabel is. Daarnaast biedt Audi 21 verschillende wielontwerpen, variërend met een diameter tussen 18- en 21-inch.

De Q5 Sportback ziet het levenslicht in Mexico en staat gepland voor de eerste helft van 2021. Exacte specificaties en prijzen deelt Audi in aanloop naar de marktintroductie.

Reageer op artikel:
Audi trekt ook daklijn van de Q5 naar beneden
Sluiten