Audi onderzoekt Q6 met waterstoftechniek
Audi geeft opnieuw een voorproefje van de op stapel staande Q6. Deze keer op de autoshow van Detroit waar de Duitse autobouwer de h-tron quattro Concept presenteert. Audi rust het model deze keer uit met een brandstofcel, terwijl het vorige prototype nog een volledig elektrische aandrijflijn had.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-003.jpg)
Onder normale omstandigheden worden de elektromotoren van de h-tron quattro gevoed door de brandstofcel. In die brandstofcel, beter bekend als een fuel cell, wordt waterstof omgezet in water. De energie die tijdens dat proces vrijkomt, gaat direct naar de elektromotoren. Audi installeert verder nog een accupakket met een capaciteit van 100 kW. De batterij kan tijdelijk bijspringen in situaties wanneer dat nodig is.
In de h-tron quattro installeert Audi twee elektromotoren. De motor voorin levert een vermogen van 90 kW terwijl de elektromotor achterin 140 kW heeft. Volgens Audi moet het model in minder dan zeven seconden naar 100 km/h kunnen sprinten. Het vullen van de waterstoftanks is binnen vier minuten een feit. De bestuurder moet maximaal 600 kilometer kunnen rijden.
Audi installeert eveneens nieuwe autonome rijfuncties die voor het eerst worden toegepast in de nieuwe A8 die in 2017 op de markt komt. De auto moet zelfstandig kunnen parkeren en zelfstandig van rijbaan kunnen wisselen.
De productieversie van de Q6 komt in 2018 op de markt en krijgt naar verluidt een elektrische aandrijflijn met drie elektromotoren met een totale output van 370 kW. Dankzij een accucapaciteit van 95 kWh moet de Q6 theoretisch zo’n 500 kilometer kunnen rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-0011.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-009.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-007.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-0012.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-0013.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FAudi-h-tron-quattro-concept-0014.jpg)