De sjoemelsoftware waarmee verschillende motoren van Volkswagen door emissietesten zijn gekomen, is afkomstig van Audi. Het bedrijf ontwierp de methode al in 1999, meldt de Duitse krant Handelsblatt.

Volkswagen hood masks and covers for diesel TDI engine are seen in this illustration in second-hand car parts in Jelah


Elf miljoen

In totaal moeten er nu elf miljoen auto's met een dieselmotor worden voorzien van nieuwe software en in sommige gevallen ook hardware. De software kon bepaalde functies van de motor uitschakelen. Audi gebruikte het zelf destijds niet, maar toen zes jaar later bleek dat engineers van Volkswagen de NOx-uitstoot niet konden laten voldoen aan de wettelijke norm, begonnen ze met het installeren van de software. Dit blijkt uit een onderzoek van de Duitse krant.

21 april

Morgen, op 21 april, moet Volkswagen aan Amerikaanse rechtbank vertellen wat de plannen zijn om de 600.000 auto's met de software in het land aan te gaan passen. Het bedrijf heeft 6,7 miljard euro gereserveerd voor de oplossing van het wereldwijde probleem, maar gaf al aan dat het niet wist of dit voldoende zou zijn. Het aandeel van Volkswagen is sinds de bekendmaking gekelderd van zo'n 230 euro per aandeel, begin 2015, naar nog maar 135 euro per aandeel nu.

Jaarcijfers

Volkswagen komt op 22 april met de jaarcijfers over 2015. Daar zal ook uit blijken wat de 'dieselgate' het bedrijf heeft gekost.