Audi maakt zich op voor productiestart E-tron
Hoewel de auto nog officieel moet worden voorgesteld, rollen in het Belgische Vorst al de eerste exemplaren van Audi’s eerste volledig elektrische SUV van de band.
Het gaat nu nog om testvoertuigen. De eerste exemplaren voor de klanten zullen pas deze herfst de poort van de fabriek aan de rand van Brussel verlaten. Om hoeveel exemplaren het zal gaan, laat de fabrikant niet weten. Tegenover het Belgische persagentschap Belga laat een woordvoerder van de fabriek weten dat het er voldoende zijn om twee ploegendiensten te draaien.
Productiewissel
Het nieuwe Audi-model gaat E-Tron heten. Een jaar na de SUV gaat een tweede model in productie. Het betreft de E-tron Sportback. Momenteel verlaat in Vorst de A1 de productielijn. De bouw van dat model zal met ingang van de nieuwe editie komend jaar in Spanje worden ondergebracht, waar Seat de productie van de vijfdeurs hatchback voor zijn rekening gaat nemen. De Q3 wisselt dan eveneens van geboorteland. Spanje wordt voor die SUV Hongarije.
België
De Belgische fabriek gaat het model voor alle wereldmarkten maken. Ook China zal vanuit België worden bediend. Brussel krijgt voor zover bekend twee elektromodellen onder zijn hoede. Andere elektro-Audi’s zijn al aan Duitse fabrieken toegewezen.
500 km
Audi onthult binnenkort de fonkelnieuwe E-tron. De elektrische auto moet zo’n 500 km op een volle acculading kunnen halen. Vorige week liet de topman van het concern, Rupert Stadler weten dat de auto een vanafprijs van ongeveer 80.000 euro krijgt. Daarmee concurreert de E-tron met de Tesla Model S en de binnenkort te introduceren Jaguar i-Pace.
Bijtelling
De eerste exemplaren komen volgens de Nederlandse importeur eind dit jaar bij de dealer te staan. De levering heeft pas in 2019 plaats. De E-tron profiteert zodoende niet optimaal van belastingvoordeeltjes, aangezien de Nederlandse regelgeving per 1 januari 2019 wéér veranderd. Vanaf genoemde datum dient voor het zakelijk gebruik van een elektro-auto als de E-tron meer bijtelling te worden betaald dan dit jaar. Waar dit jaar één percentage (4%) voor alle elektro-auto’s geldt, daar wordt volgend jaar een prijsplafond voor het lagere bijtellingsbedrag ingevoerd. Voor het deel boven de 50.000 euro moet het hogere percentage (22%) aan bijtelling te worden betaald. Audi mist zodoende de run op dure elektrische wagens dit jaar, waarvan Tesla en Jaguar dit jaar nog kunnen profiteren.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien