Audi e-tron Sportback heeft ander dak en elektro-unit
De tweede carrosserievariant van de Audi e-tron is een feit. De Duitse autobouwer presenteert ruim 2,5 jaar na de onthulling van het studiemodel de productieversie van de fraai gelijnde Audi e-tron Sportback. Hij komt dit voorjaar en wijkt niet alleen door zijn daklijn van de SUV-versie af.
Het verschil tussen de reeds verkrijgbare e-tron, die we voor het gemak SUV noemen, en de nu voorgestelde e-tron Sportback is optisch groter dan het in werkelijkheid is. De Sportback is niets meer of minder dan een SUV met een afwijkende daklijn. De designafdeling heeft de Sportback namelijk zo getekend dat het gros van de plaatwerkdelen uitwisselbaar zijn, zodat de totale investering in de tweede e-tron-variant beperkt zijn. Met uitzondering van het dak, de achterschermen en de achterste zijruiten zijn alle koetswerkdelen gelijk aan die van de SUV. Zelfs de achterlichtunits delen de twee e-tron-varianten. Het ontwerpteam van Audi heeft eenvoudig gezegd de E-tron gepakt en er het dak van een A7 Sportback op geplaatst.
Twee hele centimeters
Door het schuin aflopende dak worden er wel concessies gedaan aan de interieurruimte. Voorin merk je er niets van, want het dakdeel boven de voorste inzittende is identiek aan die van de SUV. Maar direct vanaf de B-stijl daalt de daklijn, zodat de achterpassagiers twee hele centimeters aan hoofdruimte moeten inleveren. Het spreekt voor zich dat ook het bagagevolume kleiner is, al helemaal met neergeklapte achterbankleuning. Voor de instap naar de tweede zitrij dien je je hoofd verder in te trekken.
De vorm van het dak heeft echter een positieve uitwerking op de actieradius van de e-tron Sportback. Door de druppelvorm is de weerstandscoëfficiënt van 0,25 beter dan die van de SUV en dat betekent een beter resultaat. Het verschil in range bedraagt volgens Audi 10 hele kilometers. Nu is dat niet direct in de resultaten terug te zien. Audi geeft een groter verschil op. Dat komt omdat de heren techneuten aan de efficiëntie van de aandrijflijn hebben gewerkt. Door minder interne weerstand neemt het energieverbruik af, waardoor de actieradius toeneemt. De aanpassingen komen echter ook voor de SUV beschikbaar. Het duurt echter tot de zomer van 2020 voordat de SUV de verbeteringen krijgt doorgevoerd.
Gedurende acht seconden
Audi lanceert de e-tron Sportback in eerste instantie als ‘55’. De range bedraagt 448 km. De SUV-broer zal vanaf zomer 2020 ongeveer 438 km halen. De aandrijflijn zelf is identiek. Ook de 4,90 meter lange en 1,61 meter brede Sportback beschikt over twee elektromotoren, een per as. Het systeemvermogen ligt op 265 kW en de trekkracht bedraagt 561 Nm. Kortstondig, gedurende acht seconden, kunnen de motoren tezamen 300 kW en 664 Nm afgeven. De energie putten de krachtbronnen uit een batterij met een capaciteit van 95 kWh (86,5 kWh netto). De e-tron Sportback is in staat om een topsnelheid van 200 km/h te halen. De 100 km/h staat vanuit stilstand na 6,6 tellen op de snelheidsmeter en zelfs na 5,7 seconden wanneer de overboostfunctie actief is.
Animatie op de weg
Op de Audi e-tron Sportback introduceert Audi ook nieuwe verlichting, maar de techniek zal enkele maanden na de marktintroductie van de vijfdeurs elektro-auto pas van start gaan. De matrix lampen beschikken over microchips, waardoor de lichtbundel vrij nauwkeurig kan worden gestuurd. Voor wanneer bijvoorbeeld wordt ingehaald of rijbaan wordt gewisseld, verlichten de koplampen al het wegvak waar de bestuurder naar toe wil. Daarnaast kan de techniek een animatie op de weg projecteren, wat geinig is als je van huis vertrekt of juist thuis komt. Als hulpmiddel kan de verlichting in samenwerking met het optionele night vision voetgangers uitlichten, zodat de chauffeur sneller op de zwakke verkeersdeelnemers wordt geattendeerd.
De productie van de e-tron Sportback start eind dit jaar in Brussel. De marktintroductie volgt dit voorjaar. In een later stadium zal de Audi e-tron Sportback ook als 50-versie komen, die nu al als SUV in de showroom staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!