Donder en/of bliksem: Audi E-tron S vs. Range Rover Sport P400e
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FR4A9395.jpg)
Wanneer prijs en omvang nagenoeg geen limiet kennen maar een stekker is vereist, is de keus sinds begin dit jaar weer net iets moeilijker geworden. Voor Autovisie Magazine nummer 3 regisseerden we duel tussen de Audi E-tron S en Range Rover Sport P400e.
Fotografie: Jérôme Wassenaar
Laten we vooral niemand voor de gek houden: de wereld wordt er echt geen betere plek van als we met z’n allen gaan rondrijden in elektrische SUV’s met een rijklaar gewicht van meer dan 2,7 ton. Want dat is hoeveel kilo’s de Audi E-tron S mee naar de weegschaal zeult, met dank aan de eerste in productie zijnde elektrische aandrijflijn met drie motoren. Alsof het asfalt met al dat gewicht nog niet genoeg geteisterd wordt, krijgt het daardoor ook nog eens 503 pk en 973 Nm te verduren als iemand het stroompedaal vloert. En dat allemaal voor exact 0 euro wegenbelasting per jaar!
Volle mep
De gemiddelde Range Rover Sport rijder zal die pakweg 1.800 euro per jaar verschil vermoedelijk best kunnen missen, maar dan nog zal het pijn doen om zoveel te moeten betalen terwijl je elke dag netjes je auto inplugt. Er is tot 2024 weliswaar een regeling die het tarief voor stekkerhybrides halveert, maar dat geldt alleen bij een CO2-uitstoot lager dan 50 gram per kilometer en daar valt deze Range Rover Sport P400e helaas ruimschoots buiten. Dus telt elke van z’n 2.500 kilo’s aan 300 pk tweeliter, 143 pk elektromotor (voor een totaal van 404 pk), achttrapsautomaat en 4×4-systeem voor de volle mep.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FR4A9669.jpg)
Trekgewicht Audi E-tron
Voor de zakelijke rijder vallen er in de wereld van de blauwe enveloppen al een tijdje geen leuke extraatjes meer te halen voor stekkerhybrides. En ook hier geldt sinds dit jaar echter dat het verschil met een full-EV voor deze klantenkring te verwaarlozen is. Want wat schieten we nou op met 12 procent over de eerste 40.000 van in totaal 120.000 euro aan cataloguswaarde voor de bijtelling? Zeker als je daar het gemak van ouderwets brandstof tanken voor de lange afstand en een trekgewicht van 2500 kilo (1800 voor de Audi E-tron) voor terugkrijgt. Het is kortom nog niet zo eenvoudig om te kiezen.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FR4A9795.jpg)
Autovisie Magazine
Alles over de Audi E-tron S en Range Rover Sport P400e lees je nu in Autovisie Magazine! Liever digitaal lezen? Neem dan een voordelig digitaal abonnement op ons magazine, dat eens per twee weken verschijnt en 1oo pagina’s telt. Het voordeel van zo’n digitale versie is dat je altijd en overal onze magazines bij de hand hebt. Afsluiten doe je hier!
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FR4A7739.jpg)
Lees ook:
- Nog onbekende Audi Q4 E-tron rolt nu al van de band
- Audi Q6 E-tron wordt broertje van elektrische Porsche Macan
- BMW iX vs. Audi E-tron vs. Mercedes-Benz EQC: alle verschillen
- Audi heeft laatste verbrandingsmotor al gebouwd
Ook interessant
-
Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
-
Drie nieuwe Ferrari’s onderweg, elektrisch model in 2025
-
Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
-
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
-
Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
-
Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
-
Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
-
Tweedehands auto kopen transparanter door nieuwe functie kentekencheck RDW
-
Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is
-
En de volgende: Audi Q4 E-tron inclusief Sportback
-
Systeem voor rijlessen en examens op de schop, prijs (niet) omhoog
-
Mitsubishi hoopt toch nog op komst nieuwe Outlander naar Nederland