De techneuten van Audi hebben flink moeten doorkachelen om de E-Tron Quattro voor de IAA klaar te krijgen, aldus Audi-directeur Rupert Stadler. Gelukkig hebben de ingenieurs voor het productiemodel meer tijd.

audi_e-tron_quattro_concept_2


Want pas over tweeëneenhalf jaar moet de E-Tron Quattro productierijp zijn. Audi wil de SUV – die dan Q6 gaat heten – in 2018 in de verkoop nemen. De auto moet het antwoord worden op de Tesla Model X, die al komend jaar in Europa op de markt komt.

Audi heeft van het studiemodel voor de Q6 een vierpersoons elektroauto gemaakt. De E-Tron Quattro heeft een wagonachtige daklijn, waarmee hij niet de coupélooks van de Mercedes-Benz GLE en BMW X6 heeft. De SUV is 4,88 meter lang, 1,93 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is hij korter, smaller en fors lager dan zijn tegenstrever van BMW.

"De concept car is uitgerust met elementen die de aerodynamica actief beïnvloeden"

Het studiemodel mag dan E-Tron Quattro heten, maar een conventionele vierwielaandrijver is de auto niet. De Audi heeft op beide assen verschillende bronnen van aandrijving. Er zit een elektromotor op de vooras, terwijl op achteras voor twee kleinere elektro-units is gekozen. De output van het systeem komt tot 320 kW (436 pk) en in ‘overboost’ zelfs tot 370 kW (504 pk).

Het accupakket van de E-Tron Quattro heeft een capaciteit van 95 kWh. Het stelt het studiemodel in staat om een afstand van meer dan 500 km af te leggen. Daartegenover staat een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden en een topsnelheid van 210 km/h.

De met vierwielbesturing uitgeruste concept car is uitgerust met elementen die de aerodynamica actief beïnvloeden, zoals elektronisch aangestuurde spoilertjes op de motorkap, de flanken en de achterzijde. Audi geeft aan dat de e-tron draadloos geladen kan worden. In het dak zijn zonnepanelen opgenomen die de batterij ook kunnen voeden.

Audi e-tron quattro concept - Autovisie.nl
Audi e-tron quattro concept - Autovisie.nl