Audi-designer drukt alsnog stempel op A4
Bij het aantreden van Marc Lichte als designbaas van Audi was de ontwerpprocedure van de A4 reeds afgerond. Daarom kon de kersvers aangestelde ontwerpchef niet meer zijn stempel drukken op het ontwerp van de grote middenklasser. Hij maakt dat nu goed.
De Audi A4 werd eerder deze week in zijn vernieuwde gedaante voorgesteld. Hij kreeg een facelift. Letterlijk, want het ontwerp van het model is danig aangepast. Lichte en zijn team geven de A4 een gewijzigde voorzijde mee die in stijl is met de recent geïntroduceerde Audi-modellen. Dat familiegezicht kenmerkt zich door geknepen lichtunits, een brede grille en led-verlichting. De A8, A7 en A6 gingen de A4 in de A-lijn voor. De Q- en RS-modellen beschikken over een afwijkend vooraanzicht, waarbij in het geval van de Q-types (inclusief de Allroad) de verticale in plaats van horizontale spijlen worden geaccentueerd en bij de RS-types de focus ligt op de voorschermen.
Startpunt
Marc Lichte had de A4 graag van meet af aan zijn herziene familiegezicht gegeven, maar is daar achteraf niet rouwig om. Het startpunt ligt nu toevallig bij de A8. Het is logisch dat je met je topmodel start om het vervolgens op de lager gepositioneerde modellen te introduceren. Overigens kon Lichte destijds nog wel invloed uitoefenen op de A5, die bij zijn aantreden nog niet helemaal definitief was. Toch zal de designbaas bij de facelift van de A5 volgend jaar de grille en lichtunits verder accentueren. Zeker gezien de eerste reeks aanpassingen beperkt was tot inzetstukken.
Quattro
Bij het gewijzigde front blijft het niet. De ontwerpers hebben bijna alle carrosseriepanelen opnieuw getekend, om het nieuwe karakter ook in de A4 over te brengen. De voor- en achterschermen zijn op de nieuwste Audi’s uitgebouwd. Daarmee legt de ontwerpafdeling een link met een van Audi’s meest legendarische modellen, de Ur-quattro. Dat coupémodel beschikt over verbrede wielkasten om de aanwezige vierwielaandrijving te benadrukken. Lichte vindt de Quattro-vierwielaandrijving tot het DNA van het Duitse merk behoren. Daarom is het in de nieuwe designtaal opgenomen. De stijl werd op de A8 geïntroduceerd en vervolgens op de compleet nieuwe A7, A6, Q8, Q3 en A1 doorgevoerd. De A4 is het eerste model dat de geaccentueerde wielkasten en het bredere front door een facelift krijgt.
De gefacelifte A4 komt pas eind dit jaar naar Nederland. Het model heeft naast het aangepaste front nieuwe technieken en aandrijflijnen aan boord, zoals een 48V-boordsysteem met mild hybrid-techniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties