Exact twee jaar nadat Audi het studiemodel Aicon op de IAA presenteerde, komt de Duitse autobouwer vandaag op de Frankfurtse autoshow met het studiemodel AI:Trail Quattro. Hoewel het duo totaal niet op elkaar lijkt, is er een directe link tussen de twee.

Audi AI:Trail Quattro


Sterker nog, er bestaan nóg twee concept cars en die vormen eveneens een link met de Aicon en de AI:Trail Quattro. Audi stelde zich namelijk de vraag hoe de deelauto van de toekomst eruit kan zien. De ontwerpafdeling verzon onmiddellijk de reeks van vier conceptmodellen onder de noemer Audi on Demand. Het resultaat is een kwartet van totaal verschillende modellen, maar die elkaar aanvullen zodat een duidelijk programma ontstaat.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Offroader

De eerste concept -daterend uit 2017- is een forse sedan. Een jaar later lanceerde Audi de sportwagen PB18, die Audi in een gelimiteerde serie daadwerkelijk gaat bouwen. Eerder dit jaar kwam daar een compacte gezinsauto bij en nu verschijnt een offroader. Ondanks dat de modellen verspreidt over twee jaar zijn gepresenteerd -ze staan nu voor het eerst als viertal op Audi’s IAA-stand- stond al voor de bouw van het eerste model vast dat het een vierluik zou worden.

Audi AI:Trail Quattro


Dat Audi kiest voor een sedan, sportwagen, hatchback en offroader is gebaseerd op het gegeven dat 95% van de carrosserievarianten in het huidige straatbeeld uit deze types bestaan. Het dekt volgens Audi keurig de marktvraag af. In het geval van Audi on Demand is de klant in staat om een model uit te kiezen, dat bij zijn activiteiten die dag past. De AI:Trail Quattro staat van het viertal het verst van de realiteit. Audi’s designbaas Marc Lichte stelt dat ook totaal geen rekening met productie is gehouden. Het is een visie, een kijk op een mobiliteitsidee voor de verre toekomst.

Glazen single frame

In niets lijkt de AI:Trail Quattro op een Audi, al staat het Duitse premiummerk er wel op. Lichte haalt aan dat de concept car volgens dezelfde ontwerpfilosofie als alle productiemodellen is getekend. De single frame-grille ontbreekt nota bene, al is de omlijsting wel behouden gebleven. Het studiemodel ziet er uit als een helikopter op grote terreinbanden. De carrosserie kenmerkt zich door veel glas. Zelfs het front is geheel transparant. Het voordeel kan open, zodat je bij de bagage kunt. Ook via de binnenzijde kom je bij de voorin gelegde spullen. Het dashboard is uiterst compact gehouden. Volgens Lichte is hij nog aanwezig om de airbags onderdak te bieden.

Audi AI:Trail Quattro


Het kleine dashboard vergroot uiteraard het ruimtelijk gevoel, net als het grote glasoppervlak dat doet. Ook de vorm van de koets draagt er zijn steentje aan bij. Lichte vroeg zich af waarom een auto ter hoogte van de voetruimte breder is dan op schouderhoogte, terwijl je juist bovenin meer bewegingsvrijheid wenst. Vandaar dat de taillelijn hoger dan gebruikelijk ligt en het interieur ter hoogte van het hoofd het breedst is. De grote glashoeveelheid zorgt voor een uitstekend zich rondom en dat is in offoradterrein wenselijk. Vanaf de voorstoelen zie je het kolossale voorwiel draaien.

Hangstoelen

Conventionele buitenspiegels ontbreken op de auto. Ze zijn vervangen door achteruitkijkcamera’s met schermen op de A-stijlen. Een binnenspiegel is evenmin aanwezig. Op die gebruikelijke plek tref je nu een verrekijker aan. Nog zoiets geks, achterin staan geen gebruikelijke stoelen. Het zijn stoffen hangstoelen die vastgesnoerd aan plafond en vloer zijn. Je kunt ze losmaken en de stoel aan een boom hangen. Mocht je vervolgens in de natuur gaan zwemmen, bergbeklimmen of wat dan ook, dan kun je in de bak tussen de achterste wielen de vuile was deponeren, zodat het interieur vrij van vuil blijft. Bovenop de auto heeft Audi een imperiaal gemonteerd. Op zich niet bijzonder, maar de hoofdverlichting bevindt zich in het voorste deel. De dagrijverlichting heeft een plek achter de voorruit gekregen.

Audi AI:Trail Quattro


Productie

De kans is klein dat we iets van de concept car direct in productie zien gaan, maar de AI:Trail Quattro zorgt wel voor vernieuwing binnen Audi’s ontwikkelingscenter. Lichte geeft aan dat het idee van de zijramen iets is waar nu verder naar wordt gekeken. Het is een gedeelde zijruit, waarbij het bovendeel vast zit en het onderste deel kan worden geopend. Er rijden al prototypes met de raamconstructie.

Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro
Audi AI:Trail Quattro