Audi AI:ME heeft duidelijk doel
Het doel van deze Audi AI:ME concept is heel duidelijk: een visie geven op de autonoom rijdende stadsauto van de toekomst.
Spotlights
De AI:ME is na de Aicon limousine en PB18 e-tron supercar de derde Audi die een voorproefje geeft op de toekomst van het merk met de vier ringen. In september presenteert Audi nog een vierde studiemodel op de IAA-autoshow in Frankfurt. Nu staat eerst deze Audi AI:ME in de spotlights. Het studiemodel debuteert op de autoshow Auto Shanghai.
Artifical Intelligence
De AI in de naam is een afkorting voor Artifical Intelligence. In normaal Nederlands: kunstmatige intelligentie. De auto kan zelfstandig rijden volgens level 4. Dat betekent dat deze Audi volledig zelfstandig door specifieke gebieden kan rijden, bijvoorbeeld op bepaalde snelwegen of stadsgedeeltes met de geschikte infrastructuur. Bij het verlaten van zo’n ‘autonoom’ gebied moet het stuurwiel weer in de hand worden genomen.
Extra zuurstof
Als de auto zelfstandig rijdt, heeft de bestuurder tijd voor andere dingen. En daar komen de letters ‘ME’ om de hoek kijken. De letters ‘ME’ slaan op het feit dat de AI:ME een persoonlijke rijervaring moet kunnen bieden. Een krantje lezen, wat mails typen, het moet allemaal kunnen. Het interieur is ingericht als een woonkamer. Dankzij een wielbasis 2,77 meter en het ontbreken van een middentunnel moeten er ook geen klachten ontstaan over beperkte beenruimte. Voor het opsnuiven van extra zuurstof heeft Audi in het plafond zelfs planten ondergebracht. Heel huiselijk.
Elektrochromatisch glas
Naast al die gezellige elementen beschikt de Audi AI:ME ook over moderne technologie. Zo zijn de communicatie- en interactiesystemen te bedienen via eyetracking, stemcommando’s en touchpads. Films en games optimaal beleven? Maak dan gebruik van de VR-brillen. Van storende buitengeluiden heb je vast geen last door Noise Compensation. Ook zonlicht wordt desgewenst buiten de auto gehouden dankzij elektrochromatisch glas.
Slimme LED-verlichting
Kortom: best een slim ding die Audi AI:ME. Ook slim is de LED-verlichting. Die dient bij de AI:ME ook als communicatiemiddel. De AI:ME kan hiermee bijvoorbeeld symbolen op het wegdek of op een muur projecteren zodat voetgangers weten dat ze kunnen oversteken. Ook bijzonder is dat wanneer de AI:ME vóór zich alarmlichten ‘ziet’, hij dit signaal met de eigen verlichting kan versterken voor extra zichtbaarheid.
170 pk
De 4,30 meter lange, 1,90 meter brede en 1,52 meter hoge Audi AI:ME is zoals reeds aangegeven volledig elektrisch aangedreven. Op de vooras installeert Audi een elektromotor met een vermogen van 170 pk. In de bodemsectie installeert Audi een 65 kWh accupakket. Over de actieradius doet Audi geen uitspraken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste