Audi AI:ME heeft duidelijk doel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-aime-1.jpg)
Het doel van deze Audi AI:ME concept is heel duidelijk: een visie geven op de autonoom rijdende stadsauto van de toekomst.
Spotlights
De AI:ME is na de Aicon limousine en PB18 e-tron supercar de derde Audi die een voorproefje geeft op de toekomst van het merk met de vier ringen. In september presenteert Audi nog een vierde studiemodel op de IAA-autoshow in Frankfurt. Nu staat eerst deze Audi AI:ME in de spotlights. Het studiemodel debuteert op de autoshow Auto Shanghai.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-aime.jpg)
Artifical Intelligence
De AI in de naam is een afkorting voor Artifical Intelligence. In normaal Nederlands: kunstmatige intelligentie. De auto kan zelfstandig rijden volgens level 4. Dat betekent dat deze Audi volledig zelfstandig door specifieke gebieden kan rijden, bijvoorbeeld op bepaalde snelwegen of stadsgedeeltes met de geschikte infrastructuur. Bij het verlaten van zo’n ‘autonoom’ gebied moet het stuurwiel weer in de hand worden genomen.
Extra zuurstof
Als de auto zelfstandig rijdt, heeft de bestuurder tijd voor andere dingen. En daar komen de letters ‘ME’ om de hoek kijken. De letters ‘ME’ slaan op het feit dat de AI:ME een persoonlijke rijervaring moet kunnen bieden. Een krantje lezen, wat mails typen, het moet allemaal kunnen. Het interieur is ingericht als een woonkamer. Dankzij een wielbasis 2,77 meter en het ontbreken van een middentunnel moeten er ook geen klachten ontstaan over beperkte beenruimte. Voor het opsnuiven van extra zuurstof heeft Audi in het plafond zelfs planten ondergebracht. Heel huiselijk.
Elektrochromatisch glas
Naast al die gezellige elementen beschikt de Audi AI:ME ook over moderne technologie. Zo zijn de communicatie- en interactiesystemen te bedienen via eyetracking, stemcommando’s en touchpads. Films en games optimaal beleven? Maak dan gebruik van de VR-brillen. Van storende buitengeluiden heb je vast geen last door Noise Compensation. Ook zonlicht wordt desgewenst buiten de auto gehouden dankzij elektrochromatisch glas.
Slimme LED-verlichting
Kortom: best een slim ding die Audi AI:ME. Ook slim is de LED-verlichting. Die dient bij de AI:ME ook als communicatiemiddel. De AI:ME kan hiermee bijvoorbeeld symbolen op het wegdek of op een muur projecteren zodat voetgangers weten dat ze kunnen oversteken. Ook bijzonder is dat wanneer de AI:ME vóór zich alarmlichten ‘ziet’, hij dit signaal met de eigen verlichting kan versterken voor extra zichtbaarheid.
170 pk
De 4,30 meter lange, 1,90 meter brede en 1,52 meter hoge Audi AI:ME is zoals reeds aangegeven volledig elektrisch aangedreven. Op de vooras installeert Audi een elektromotor met een vermogen van 170 pk. In de bodemsectie installeert Audi een 65 kWh accupakket. Over de actieradius doet Audi geen uitspraken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie
-
Deze occasion wil je: Renault Sport Spider, exclusieve tweezitter
-
Dubbel pijn: Ferrari F40 Barbie-auto crasht
-
Dit zijn de 5 duurste landen om benzine te tanken
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto