Audi Aicon heeft niet eens een stuur meer
De Audi Aicon is nauwelijks meer een auto te noemen. Althans, niet in de traditionele zin. Hij is volledig autonoom, roept Audi, en daarom heeft hij geen stuur, pedalen en klokkenwinkel nodig.
Het ding is trouwens enorm. Zijn ontwerp verbergt zijn afmetingen goed, maar de Aicon is wel degelijk groter dan een Audi A8. Hij is 5,44 meter lang, 2,10 meter breed, 1,51 meter hoog en heeft een forse wielbasis van 3,47 meter. Ondanks zijn flinke omvang is de draaicirkel van de Audi Aicon slechts 8,5 meter. Hij is uitgerust met vierwielbesturing.
Geen gordels
Die lange wielbasis is natuurlijk goed voor de ruimte in het interieur. Het binnenste van de Aicon is een kokon. Een lounge zo u wilt, waar inzittenden uiteraard ‘connected’ zijn met de rest van de wereld. Er zijn geen bedieningselementen, maar ook geen gordels en airbags, want de Aicon zou een autonome auto van niveau 5 zijn. Volledig zelfrijdend dus.
Vier elektromotoren
We kennen de trucjes inmiddels. Audi geeft de Aicon geen normale verlichting mee, maar ‘schermen’ aan de voor- en achterkant, waarmee de auto met andere weggebruikers kan communiceren. En ja, het apparaat is volledig elektrisch. De Aicon heeft vier elektromotoren die gezamenlijk 354 pk en 550 Nm produceren. Zijn actieradius moet ergens tussen de 700 en 800 kilometer liggen, maar of dat werkelijk zo is, zullen we nooit uitvinden. Deze concept is bestemd voor de beursvloer, niet voor op de openbare weg.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!