Met de nieuwe generatie A8 zet Audi naar eigen zeggen nieuwe maatstaven. Niet alleen voor het merk zelf, ook voor de industrie.

Computerillustratie: Schulte DesignComputerillustratie: Schulte Design


Computerillustratie: Schulte Design

Dat geeft Audi's boardmember voor Sales en Marketing Dr. Dietmar Voggenreiter. Volgens de Duitser voldoet de nieuwe A8 aan level 3 binnen autonoom rijden en kan de limousine gedurende lange tijd zelfstandig rijden. “Je hoeft de handen niet aan het stuur te houden, zowel tijdens het rijden als in files. Met de nieuwe systemen verzetten we de bakens”, stelt Voggenreiter. “De techniek komt later ook voor de andere modellen beschikbaar.” Voggenreiter benadrukt dat het systeem op de A8 een échte auto-pilot is en geen eenvoudige adaptieve cruise control. “Regulering van de naamgeving is wenselijk.” Ook regels voor de mate van autonoom rijden per land zouden gelijk getrokken moeten worden. “Iedereen heeft zijn eigen regels, zelfs binnen de Europese Unie.

Designstijl

Met de nieuwe A8 introduceert Audi ook zijn nieuwe designstijl onder leiding van Marc Lichte. Hij en zijn team kiezen voor meer onderscheid tussen de verschillende modellen. De tijd van een eenheidsworst is voorbij, zo wil hij ons doen geloven. Onder de naam A8 verschijnen alleen limousines, geen Cabrio’s zoals Mercedes-Benz in de topklasse wel doet. Aan een extra lange variant als concurrent van Maybach wordt gewerkt.