‘Nieuwe A8 laatste Audi met W12-motor’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2FAudi-A8-2017-10-Autovisie.nl_.jpg)
De volgende generatie Audi A8 zal geen 6,3 liter W12 meer krijgen, onthulde Audi-ontwikkelingsbaas Peter Mertens tijdens de autoshow van Genève.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2FAudi-A8-2017-7-Autovisie.nl_.jpg)
“Er zijn klanten die heel graag de twaalfcilinder willen hebben”, zei Mertens tegen Car and Driver. “Ze zijn blij met de motor en zullen hem ook gaan krijgen. Maar dit wordt de laatste keer dat we [de W12] zullen leveren.” In de vorige Audi A8 leverde de 6,3 liter W12 een vermogen van 500 pk en 625 Nm koppel.
Hybridetechniek
Dat de krachtbron niet nu al het veld ruimt, wekt enige verbazing. Net als andere autofabrikanten richt de Volkswagen Group zich steeds meer op hybridetechniek en elektrische aandrijving. Een grote twaalfcilindermotor past daar niet bij. De V10 uit de Audi R8 overigens ook niet. Daarom is het over enige tijd ook gedaan met die krachtbron.
Lees ook:
Ook interessant
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto
-
Deze goedkope elektrische sportwagen koop je voor het geld van een Golf
-
Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
De toekomstige Nissan Micra als hot hatch!
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben