Autovisie
Autovisie Nieuws 20 apr 2021
Leestijd: 3 minuten

Audi A6 E-tron is voor 95% definitief

Vergeet de toevoeging ‘concept’ op het studiemodel A6 E-tron, want zoals de auto nu op de autoshow in Shanghai wordt getoond, gaat hij over twee jaar in productie. Onder de noemer A6 dus. Het betekent nog niet het einde voor de A6-types met een benzine- of dieselmotor, zo geeft Audi aan Autovisie aan.

De A6 E-tron bewandelt dezelfde weg als de E-tron Sportback. Dat elektromodel debuteerde eveneens op de autoshow in Shanghai in conceptvorm, om vervolgens pas twee jaar later in zijn definitieve productiejasje te verschijnen. Ook bij dat model wijzigde Audi nagenoeg niets aan het exterieurdesign. Bij de A6 zal er ook nauwelijks is worden aangepast, zo laat de ontwerper aan Autovisie weten. Hij is voor 95% klaar. Of alle features op de auto ook daadwerkelijk het productiestadium bereiken, is nog de vraag. Er wordt naar de wetgeving gekeken.

Gepland model

Anders dan met de E-tron Sportback staat de A6 E-tron wel op de introductiekalender. Hij komt er op nadrukkelijk verzoek van de productplanners van marketing en verkoop. De E-tron was juist het idee van de ontwerpafdeling, die met de hulp van de verkoopbaas het Audi-management wist te overtuigen de elektrische crossover uit te brengen. Het verhaal werd door Autovisie wereldkundig gemaakt. Van de A6 E-tron wordt nu de sedanversie gepresenteerd. De gekozen vorm en dus betere aerodynamica zorgt ervoor dat de aandrijflijn spaarzamer met de energie omgaat. De Cw-waarde bedraagt 0,22, wat uitstekend is. Om tot het lage Cw-resultaat te komen, is met name de achterzijde aerodynamisch gevormd. De spoorbreedte is aan de achterzijde korter dan vóór, wat eveneens een bijdrage aan het eindresultaat levert.

Audi A6 E-tron concept

Maatvoering

In totaliteit meet de A6 E-tron 4,96 meter in de lengte op een wielbasis van 2,95 meter. De hoogte bedraagt 1,44 meter. Eventuele wijzigingen in de afmetingen in de komende twee jaar komen voort uit aerodynamische verbeteringen. Mede bepalend voor de maatvoering is het platform, het fonkelnieuwe modulaire Premium Platform Electric. De bodemsectie is een creatie van Porsche met Audi, waarvoor in Ingolstadt een ontwikkelingscentrum is ingericht. De A6 is nu het eerste model dat met PPE naar buiten komt.

100 kWh accupakket

Centraal tussen de assen ligt het accupakket. De grootte van de batterij is afhankelijk van de uitvoering, maar voor het studiemodel wordt een capaciteit van 100 kWh opgegeven. Het laden kan via een 270 kW onboardcharger. Definitieve details volgen uiteraard in 2023 wanneer het productiemodel wordt gepresenteerd. De fabrikant laat alvast weten dat er ook een RS6 E-tron staat gepland. Reken voor die sportsedan op een introductiedatum in 2024.

Audi A6 E-tron concept

Lichttechniek

Tegen die tijd weten we ook wat er van enkele zaken op het conceptmodel is overgebleven. Audi showt enkele lichteffecten. Een grappige feature is het projectbeeld dat vanuit het front komt en het mogelijk maakt afbeeldingen op de muur te tonen. Met licht spelen is een thema op de A6 E-tron, want de fabrikant laat ook speciale verlichting in de strip op de achterzijde zien.

Audi A6 E-tron concept

Daarnaast zitten er lampje aan de onderzijde van de auto, waarmee afbeeldingen op de weg kunnen worden geprojecteerd. Het is bedoeld om ander verkeer te waarschuwen dat de inzittenden willen gaan uitstappen. Een slimmigheidje is een projectie van een peil op de grond, wanneer de A6 E-tron van richting gaat veranderen. De voorste lichtunits an sich zijn heel klein. Het merk claimt dat het de kleinste ooit op een productiemodel zijn. Een deel van de lichtunits is namelijk in de zwarte vlakken onder de koplampunits ondergebracht.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.