Audi A6 Avant TFSI e verdiept plug-in hybride-aanbod
In een klap introduceerde Audi een jaar terug zijn plug-in hybrideversie van de A6 Limousine, A7 Sportback, A8 en Q5, waarmee het in een keer verschillende sedans en een SUV van een stekkeraansluiting voorzag. Een stationwagon zat er toen niet bij. Daar komt verandering in. Audi brengt verdieping in het gamma stekkermodellen met de A6 Avant TFSI e.
Het recept is tamelijk eenvoudig. Men neme de A6 Avant en men pakt de aandrijflijn uit de A6 Limousine. Nu zijn er in de vierdeurs A6 twéé geëlektrificeerde aandrijflijnen beschikbaar. Voor de A6 Avant TFSI e is er gekozen voor de sterkste krachtcentrale die Audi voor de A6 beschikbaar heeft. Deze zogeheten 55-versie beschikt over een benzine/elektromotor met gecombineerde vermogen van 367 pk. Onder de bodem van de laadruimte ligt het 14,1 kWh accupakket, dat door zijn positie direct een flink aantal liters bagagevolume opeist. De laadbak van de A6 Avant 55 TFSI e quattro meet in de vijfpersoonsconfiguratie 405 liter, terwijl de Avant normaliter 565 liter aan bagage opslokt.
Onduidelijkheid over elektrische actieradius
Onder de motorkap hangt een 2,0 liter viercilinder turbomotor. Het blok levert 252 pk aan vermogen en genereert een koppel van 370 Nm. Daarachter koppelt Audi een elektromotor met een vermogen van 105 kW en koppel van 350 Nm. De trekkracht van de krachtbronnen wordt via een zeventrapsautomaat naar de wielen overgebracht. Over de elektrische actieradius is Audi niet bepaald duidelijk. De autobouwer communiceert twee waardes. In de persinformatie heeft de fabrikant het over 51 kilometer, maar op de eigen website spreekt Audi van 45 km.
Verschillende rijmodi
De stekkerversie van de A6 Avant doet van stilstand naar 100 km/h in 5,7 seconden, waarmee de Avant eentiende seconde langzamer is dan de sedan. De topsnelheid bedraagt net als bij zijn vierdeurs broer 250 km/h. Tot een snelheid van 135 km/h kan op puur elektrokracht worden gereden. De bestuurder zelf kan -zolang het accupakket is geladen- kiezen uit verschillende rijmodi. In de EV stand rijdt de Audi volledig elektrisch. In de Hybrid-modus wisselt de techniek tussen verbrandingsmotor en elektromotor of kiest het voor beide aandrijfbronnen. Met de stand Hold kan de chauffeur de elektrische energie bewaren voor een later tijdstip bijvoorbeeld als de bestuurder in het stadscentrum moet zijn en daar elektrisch wilt rijden.
Prijs
De prijs van de Audi A6 Avant TFSI e is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen