Audi A6 Avant TFSI e verdiept plug-in hybride-aanbod
In een klap introduceerde Audi een jaar terug zijn plug-in hybrideversie van de A6 Limousine, A7 Sportback, A8 en Q5, waarmee het in een keer verschillende sedans en een SUV van een stekkeraansluiting voorzag. Een stationwagon zat er toen niet bij. Daar komt verandering in. Audi brengt verdieping in het gamma stekkermodellen met de A6 Avant TFSI e.
Het recept is tamelijk eenvoudig. Men neme de A6 Avant en men pakt de aandrijflijn uit de A6 Limousine. Nu zijn er in de vierdeurs A6 twéé geëlektrificeerde aandrijflijnen beschikbaar. Voor de A6 Avant TFSI e is er gekozen voor de sterkste krachtcentrale die Audi voor de A6 beschikbaar heeft. Deze zogeheten 55-versie beschikt over een benzine/elektromotor met gecombineerde vermogen van 367 pk. Onder de bodem van de laadruimte ligt het 14,1 kWh accupakket, dat door zijn positie direct een flink aantal liters bagagevolume opeist. De laadbak van de A6 Avant 55 TFSI e quattro meet in de vijfpersoonsconfiguratie 405 liter, terwijl de Avant normaliter 565 liter aan bagage opslokt.
Onduidelijkheid over elektrische actieradius
Onder de motorkap hangt een 2,0 liter viercilinder turbomotor. Het blok levert 252 pk aan vermogen en genereert een koppel van 370 Nm. Daarachter koppelt Audi een elektromotor met een vermogen van 105 kW en koppel van 350 Nm. De trekkracht van de krachtbronnen wordt via een zeventrapsautomaat naar de wielen overgebracht. Over de elektrische actieradius is Audi niet bepaald duidelijk. De autobouwer communiceert twee waardes. In de persinformatie heeft de fabrikant het over 51 kilometer, maar op de eigen website spreekt Audi van 45 km.
Verschillende rijmodi
De stekkerversie van de A6 Avant doet van stilstand naar 100 km/h in 5,7 seconden, waarmee de Avant eentiende seconde langzamer is dan de sedan. De topsnelheid bedraagt net als bij zijn vierdeurs broer 250 km/h. Tot een snelheid van 135 km/h kan op puur elektrokracht worden gereden. De bestuurder zelf kan -zolang het accupakket is geladen- kiezen uit verschillende rijmodi. In de EV stand rijdt de Audi volledig elektrisch. In de Hybrid-modus wisselt de techniek tussen verbrandingsmotor en elektromotor of kiest het voor beide aandrijfbronnen. Met de stand Hold kan de chauffeur de elektrische energie bewaren voor een later tijdstip bijvoorbeeld als de bestuurder in het stadscentrum moet zijn en daar elektrisch wilt rijden.
Prijs
De prijs van de Audi A6 Avant TFSI e is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties