Audi A6 Avant: ruimtewinst voor de inzittenden
Door de daklijn langer horizontaal door te laten lopen, creëerde Audi’s designafdeling meer bewegingsvrijheid op de achterbank van de A6 Avant. De achterruit staat echter wel schuiner, al zie je dat niet terug in het laadvolume. De bak van de nieuwste A6 Avant is net zo groot als voorheen.
In totaliteit is de nieuwe generatie A6 Avant een fractie hoger dan voorheen. Het verschil bedraagt een kleine twee centimeters, waar de A6 an sich ook 3 cm in de lengte en 1,5 cm in de breedte groeide. Maar de designers hebben ervoor gekozen om de daklijn na de B-stijl niet meteen af te laten lopen, zoals bij de huidige editie. De scharnierpunten van de achterklep ligt verder naar voren.
Aluminium
Door de aluminium achterklep, die zich elektrisch laat openen of sluiten, verder naar achteren door te trekken, is de maatvoering van het laadruim wat liters betreft gelijk gebleven. Met vijf zitplaatsen in stelling is 565 liter aan bagagevolume voorhanden. Wanneer de tweede zitrij wordt opgeofferd voor laadruimte bedraagt de bak exact 1.680 liter.
Platleggen
De achterbankleuning laat zich nu ook via een hendel in de bagageruimte platleggen. Een ruk volstaat om een deel om te laten vallen. De bank is standaard in de verhouding 40:20:40 opgedeeld. De laadlengte bedraagt standaard 1,176 meter, maar neemt met neergeklapte bank toe tot 1,97 meter.
Gebruiksgemak
Dat de laadruimte niet verder is gegroeid is volgens de ontwerpers een bewuste keuze. Het gebruik van de bak was belangrijker dan het aantal beschikbare liters. Om dat gebruiksgemak te vergroten monteert Audi niet alleen in de bagageruimte verlichting, ook in de klep zelf is een spot aangebracht. De rolhoes schuift via de brede D-stijl vol-elektrisch omhoog wanneer de achterklep, die net zo breed is als op de sedan, wordt geopend. Innovatief is de laadruimte niet. Audi voorziet alleen in de bekende bagagerails en sjorogen.
Zomer
Audi levert de A6 Avant vanaf deze zomer op de Nederlandse markt. Het motorenprogramma bestaat uit de bekende benzine- en dieselblokken met vier- en zescilinders. Aan de basis van het motorenprogramma staat de 2.0 TDI met 204 pk. Daarnaast zijn V6-motoren beschikbaar, allemaal voorzien van een boordspanning van 48 Volt en vierwielaandrijving. Het benzineblok levert 340 pk, de zelfontbranders 231 en 286 pk. De prijzen zijn nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?