Audi A6 en A7 onder de loep wegens te hoge emissies
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi_a6_tfsi_ultra_s-line_sedan_9-e1525859672864.jpg)
Daar gaan we weer! Audi heeft gisteren bekendgemaakt dat er emissiegerelateerde problemen zijn met nog eens 60.000 auto’s. Het gaat om A6’en en A7’s die zijn uitgerust met zescilinder turbodieselmotoren. Ze moeten terug naar de dealer.
Ze zouden – jawel! – software aan boord hebben die rommelt met de emissies. Althans, niet in de zin van de bekende sjoemelsoftware, waarvan de ontdekking in 2015 het dieselgateschandaal ontketende.
AdBlue
Het nieuwe probleem heeft te maken met AdBlue, dat goedje waarmee de uitstoot van stikstofoxiden wordt verlaagd. Het zit in een klein tankje en wordt normaal gesproken bijgevuld tijdens een onderhoudsbeurt.
Te hoge uitstoot
In de Audi A6 en A7 zou de emissiesoftware zelf het gebruik van Adblue terugschroeven om ervoor te zorgen dat het reservoir niet leeg raakt voordat de auto naar de dealer moet. Daardoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden een stuk hoger dan is toegestaan.
Dieselgate
Door de bekendmaking van Audi vlamt het twee en een half jaar oude dieselgateschandaal voor de zoveelste keer op. Het Duitse ministerie van transport heeft de fabrikant gesommeerd om uitleg te komen geven over de problemen met de A6 en A7.
Lees ook:
Ook interessant
-
MG 4 Electric met 520 kilometer range is opeens 3500 euro goedkoper
-
Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa
-
Dit kost de nieuwe Toyota C-HR in Nederland
-
Aan de filezwaarte kun je zien dat we niets hebben geleerd van corona
-
Hoe duur kan je de goedkoopste auto van Nederland maken?
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Jongeren en randstedelingen de pineut door extreme stijging autoverzekering
-
Elektrische Audi R8 is Tesla Roadster-killer met mogelijk 1700 pk
-
Koopwijzer: Mercedes-Benz CLS (C 257) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’