Audi A6 en A7 onder de loep wegens te hoge emissies
Daar gaan we weer! Audi heeft gisteren bekendgemaakt dat er emissiegerelateerde problemen zijn met nog eens 60.000 auto’s. Het gaat om A6’en en A7’s die zijn uitgerust met zescilinder turbodieselmotoren. Ze moeten terug naar de dealer.
Ze zouden – jawel! – software aan boord hebben die rommelt met de emissies. Althans, niet in de zin van de bekende sjoemelsoftware, waarvan de ontdekking in 2015 het dieselgateschandaal ontketende.
AdBlue
Het nieuwe probleem heeft te maken met AdBlue, dat goedje waarmee de uitstoot van stikstofoxiden wordt verlaagd. Het zit in een klein tankje en wordt normaal gesproken bijgevuld tijdens een onderhoudsbeurt.
Te hoge uitstoot
In de Audi A6 en A7 zou de emissiesoftware zelf het gebruik van Adblue terugschroeven om ervoor te zorgen dat het reservoir niet leeg raakt voordat de auto naar de dealer moet. Daardoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden een stuk hoger dan is toegestaan.
Dieselgate
Door de bekendmaking van Audi vlamt het twee en een half jaar oude dieselgateschandaal voor de zoveelste keer op. Het Duitse ministerie van transport heeft de fabrikant gesommeerd om uitleg te komen geven over de problemen met de A6 en A7.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg