Audi A6 en A7 onder de loep wegens te hoge emissies
Daar gaan we weer! Audi heeft gisteren bekendgemaakt dat er emissiegerelateerde problemen zijn met nog eens 60.000 auto’s. Het gaat om A6’en en A7’s die zijn uitgerust met zescilinder turbodieselmotoren. Ze moeten terug naar de dealer.
Ze zouden – jawel! – software aan boord hebben die rommelt met de emissies. Althans, niet in de zin van de bekende sjoemelsoftware, waarvan de ontdekking in 2015 het dieselgateschandaal ontketende.
AdBlue
Het nieuwe probleem heeft te maken met AdBlue, dat goedje waarmee de uitstoot van stikstofoxiden wordt verlaagd. Het zit in een klein tankje en wordt normaal gesproken bijgevuld tijdens een onderhoudsbeurt.
Te hoge uitstoot
In de Audi A6 en A7 zou de emissiesoftware zelf het gebruik van Adblue terugschroeven om ervoor te zorgen dat het reservoir niet leeg raakt voordat de auto naar de dealer moet. Daardoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden een stuk hoger dan is toegestaan.
Dieselgate
Door de bekendmaking van Audi vlamt het twee en een half jaar oude dieselgateschandaal voor de zoveelste keer op. Het Duitse ministerie van transport heeft de fabrikant gesommeerd om uitleg te komen geven over de problemen met de A6 en A7.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420