Toch wel: volgende Audi A4 krijgt ‘gewoon’ een verbrandingsmotor
Waar we even geleden meldden dat de volgende Audi A4 enkel als elektromodel op de markt verschijnt, doen we nu het tegenovergestelde. Over twee jaar lanceert de Duitse fabrikant ‘gewoon’ weer een versie met verbrandingsmotor.
Dat laat Oliver Hoffmann, technische baas bij Audi, weten aan AutoExpress. De nieuwe A4 wordt opnieuw gebouwd op het bekende MLB-platform dat ook als basis voor het huidige model geldt. Daarbij werkt Audi momenteel aan milde en plug-in hybrides voor de nieuwe versie.
Audi A6
“We zijn al bezig met de ontwikkeling van de nieuwe A4”, zegt Hoffmann. “We zullen die auto, net als de A6, nog jaren aanbieden. In 2025 gaan we de laatste nieuwe verbrandingsmotoren voorstellen, en die zullen tot 2033 gebouwd worden.” Vanaf dat moment is elke Audi elektrisch. Elke nieuwe Audi die vanaf 2026 op de markt verschijnt, is sowieso een volledig elektrische.
De nieuwe A4 verschijnt dus mét verbrandingsmotoren op de markt. Wel met de hulp van elektrificatie in verschillende vormen, zodat de auto’s aan de nieuwe en strenge emissie-eisen voldoen, stelt Hoffmann.
Elektrische A4
Dat er een volledig elektrische versie van de A4 komt, staat echter zo goed als vast. Dat schreven we eerder dus eerder dit jaar al op basis van Duitse bronnen, al zal het niet de enige aandrijflijn zijn die Audi gaat aanbieden.
Het is wel interessant om te ontdekken hoé Audi dat gaat doen, want de MLB-sectie die de basis vormt voor de nieuwe A4 is er niet klaar voor. “Gelukkig hebben we een heel sterke samenwerking met de rest van de Volkswagen Groep. Met Porsche voor PPE, met Volkswagen voor MEB, en natuurlijk ons eigen MLB-platform. We hebben dus het vermogen om de juiste bodemsecties te ontwikkelen en produceren voor de verschillende technologieën.”
Positionering
Waarschijnlijk stelt Audi later in de levenscyclus van de A4 een volledig elektrische variant voor, mogelijk op het geavanceerde PPE-platform dat in samenwerking met Porsche is ontwikkeld. Wat dat betekent voor de vorm en positionering van de elektrische A4, is de vraag.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30