Topman Audi: ‘elektrische auto’s komen in de toekomst minder ver’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FAudi-Q4-Sportback-e-tron-concept-1.jpg)
Elektrische auto’s zullen over vijf jaar véél verder op een lading stroom komen dan ze nu doen, toch? Niet volgens Markus Deusmann, topman van Audi.
“Grote batterijen plaatsen die goed zijn voor duizenden kilometers, ik denk niet dat dat een trend is die lang doorgezet wordt…”, zo vertelt de baas van Audi tijdens een interview met het Amerikaanse CNET. “Over een tijdje gaan ze [accu’s, red.] weer naar beneden, want dan is de laadinfrastructuur uitgebreid en hebben klanten veel meer ervaring met elektrisch rijden.”
Onnodig
Volgens Duesmann is het namelijk nu zaak dat autobestuurders gewend raken aan elektrisch rijden en de omgang met het beperkte bereik van die auto’s. “Nu ga je naar het pompstation en tank je je auto vol. Het is een natuurlijke manier om energie in je auto te stoppen. Met elektrische auto’s is dat niet zo natuurlijk, je moet je gedrag aanpassen. Maar op het moment dat we daar allemaal aan gewend zijn denk ik dat de groottes van batterijen weer naar beneden gaan. Ze maken auto’s onnodig zwaar en onnodig duur. En onnodig groot.” Uiteraard maken nieuwe batterijtechnieken het in de toekomst mogelijk om steeds kleinere batterijen te maken waar méér kilometers mee gereden kunnen worden, maar de vraag naar een groot bereik neemt volgens de Audi-topman dus ook steeds meer af.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2Faudi_e-tron_gt_quattro_74.jpeg)
Dat betekent niet dat Audi nu al geen prioriteit aan het rijbereik van een elektrische auto geeft. Integendeel zelfs. “Een groot deel van de industrie begon met kleine batterijen. Tesla startte juist met heel grote batterijen, en we zien nu hoe belangrijk range voor consumenten is. Dat is waarom wij nu ook investeren in een groter rijbereik. Vanaf nu bouwen we alleen maar ‘purpose-built’ auto’s [modellen die enkel met elektrische aandrijving verschijnen, red.], zodat er ruimte is om een grotere batterij te plaatsen.”
Q4 E-tron
Deusmann hint op een verre toekomst met kleinere auto’s en dito batterijen, maar de nabije toekomst voor Audi is vooral groot. Het merk heeft immers net de E-tron GT gepresenteerd, de broer van de Porsche Taycan. Bovendien heeft Audi de reguliere E-tron ook in de gelederen, de grote SUV die in 2019 verscheen. Ook maakt het merk zich op voor een volgende, iets compactere elektro-SUV: de Q4 E-tron. Dat wordt voor de komende jaren waarschijnlijk het instapmodel wat betreft elektrische Audi-modellen. Het daaropvolgende model wordt naar verwachting opnieuw een grote SUV die dan de huidige E-tron vervangt. Plannen voor een ID.3-derivaat of elektrische A3 zijn er nog niet bij Audi.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FAudi-Q4-Sportback-e-tron-concept-5.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is